Najib Akan Guna Penghakiman Menentang Mohon Pengampunan Diraja

Dalam keputusan 4-1, Mahkamah Persekutuan menolak permohonan Najib Razak untuk semakan sabitan dan hukuman kes SRC International.

KUALA LUMPUR : Najib Razak memohon menggunakan penghakiman menentang oleh Hakim Mahkamah Persekutuan Abdul Rahman Sebli bagi menyokong permohonannya untuk pengampunan diraja, kata peguam Shafee Abdullah.

Shafee berkata, penghakiman minoriti Rahman dimasukkan dalam permohonan pengampunan diraja, yang sedang disediakan.

“Permohonan pengampunan kami adalah tepat seperti yang dikatakan oleh Rahman dalam penghakimannya. Permohonan untuk pengampunan bukan kerana, ‘Saya melakukan kesalahan, saya minta maaf dan oleh itu saya menyerahkan diri saya untuk mendapat belas kasihan’, tidak.

“Ini bukan pengampunan yang biasa berlaku,” katanya pada sidang media di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur.

Beliau berkata, permohonan itu akan menyatakan bahawa bekas perdana menteri tidak menerima perbicaraan yang adil, sambil menambah bahawa kesnya tidak dibicarakan di mahkamah tertinggi dan pendakwaan didengar oleh hakim ex parte.

Shafee juga berkata, penghakiman majoriti akan dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong untuk perbandingan, untuk melihat “yang manakah penghakiman yang lebih baik”.

Beliau menambah bahawa permohonan untuk pengampunan Najib akan dikemukakan dalam tempoh seminggu, kerana beliau mendakwa pasukannya belum menerima salinan penghakiman majoriti bertulis.

Pada 31 Mac, Rahman mengeluarkan penghakiman minoriti setebal 78 muka surat, yang menyatakan Najib tidak mempunyai representasi undang-undang apabila panel Mahkamah Persekutuan mendengar dan menolak rayuannya dalam kes rasuah SRC International.

Rahman, yang juga Hakim Besar Sabah dan Sarawak adalah salah seorang daripada lima panel hakim Mahkamah Persekutuan yang mendengar permohonan Najib untuk semakan keputusan mahkamah menolak rayuannya dalam kes SRC.

Beliau berkata keengganan mahkamah untuk memberikan penangguhan rayuan utama “telah mengenepikan sama sekali hak (Najib) untuk diwakili peguam yang berkesan”.

Empat hakim lain yang mendengar rayuan terakhir ialah Vernon Ong, Rhodzariah Bujang, Nordin Hassan dan Abu Bakar Jais.

Najib disabitkan pada Julai 2020 atas tuduhan salah guna kuasa, pengubahan wang haram dan pecah amanah jenayah ke atas dana SRC berjumlah RM42 juta.

Dia dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta. Dia mula menjalani hukuman penjara pada 23 Ogos 2022, selepas Mahkamah Rayuan menolak rayuannya, diikuti Mahkamah Persekutuan mengekalkan sabitan dan hukuman asal.

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *