Sokongan Bung Dah Tak Relevan, Hajiji Tetap KM Sabah, Kata Armizan

Armizan Ali (kiri) berkata tanpa sokongan Ketua Umno Sabah Bung Moktar Radin ia tidak menjejaskan pentadbiran Ketua Menteri Hajiji Noor.

KOTA KINABALU: Pendirian Ketua Umno Sabah Bung Moktar Radin sama ada mahu menyokong atau tidak pentadbiran Ketua Menteri Hajiji Noor sudah tidak relevan lagi, kata seorang pemimpin Gabungan Rakyat Sabah (GRS).

Armizan Ali yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak) berkata ini kerana Hajiji tetap akan kekal sebagai ketua menteri Sabah.

“Saya fikir sokong atau tidak, itu hak Bung. Pada masa ini, beliau sokong atau tidak juga sudah tidak relevan.

“Hajiji tetap akan kekal sebagai ketua menteri Sabah tanpa sokongan Bung. Hajiji mempunyai sokongan majoriti Adun Sabah,” katanya kepada FMT.

Pada 11 April lalu, Umno Sabah mengambil pendirian bertentangan dengan Barisan Nasional (BN) pusat untuk tidak menyokong kerajaan negeri GRS pimpinan Hajiji.

Bung berkata, sehingga kini tiada sebarang resolusi ke arah pembentukan kerajaan perpaduan Sabah yang dicapai dalam perbincangan antara Umno-BN yang diwakili bekas timbalan ketua Umno Sabah, Yakub Khan.

Pada 8 Mac, Presiden Umno Zahid Hamidi menasihatkan ahlinya di Sabah “tidak mengguris hati” rakan dalam kerajaan perpaduan negeri itu demi kestabilan politik.

Dalam pada itu, Armizan berkata GRS mengalu-alukan sokongan semua pihak terhadap gabungan itu.

Beliau berkata buat masa ini Hajiji yang memimpin kerajaan GRS bersama Pakatan Harapan (PH) harus fokus untuk melipat gandakan usaha memberikan sepenuh komitmen untuk melaksanakan hala tuju Sabah.

“Daripada ‘pusing’ tentang pendirian Bung, lebih baik fokus langkah membawa kesejahteraan kepada rakyat dan negeri Sabah.

“Semua yang berlaku ada hikmahnya. Mungkin ada hikmahnya pihak-pihak tertentu berada di luar kapal, apatah lagi setelah mereka sendiri memilih untuk cuba menenggelamkan kapal,” katanya. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *