90 Gambar Dipercayai Unsur Lucah, Ditemukan Dalam Data Telefon Bimbit Ebit Lew – Saksi

Ebit Lew berdepan 11 pertuduhan, antaranya mengaibkan kehormatan seorang wanita berumur 40-an dengan menghantar perkataan dan gambar lucah ke nombor telefon mangsa melalui aplikasi WhatsApp antara Mac dan Jun 2021.

TENOM : Seorang pegawai polis memberitahu Mahkamah Majistret di sini hari ini bahawa sebanyak 90 keping gambar dipercayai berunsur lucah, ditemukan dalam data yang diekstrak daripada telefon bimbit pendakwah Ebit Irawan Ibrahim Lew atau Ebit Lew.

Juruanalisis Unit Siasatan Jenayah Komputer Forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM) Insp Yip Chang Ching, 43, berkata beliau menganalisa data itu, yang disimpan dalam sebuah pemacu kilat, dan hasil analisanya pada 10 Mac 2022 menemukan gambar itu serta tiga rakaman video, juga dipercayai berunsur lucah.

Beliau berkata demikian ketika pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya Zahida Zakaria mengenai hasil analisanya terhadap barang kes, iaitu sebuah pemacu kilat yang diserahkan oleh syarikat LGMS Berhad kepada PDRM.

Saksi pendakwaan kelapan itu berkata beliau mengambil masa kira-kira empat jam 50 minit untuk membuka fail yang diekstrak itu, supaya boleh dibaca perisian forensik.

“Setelah fail dibuka, saya mengambil masa lebih kurang dua hari untuk meneliti dan menganalisa data itu, supaya dapat mengeluarkan data yang diperlukan mengikut permohonan dalam borang analisa yang disediakan pegawai penyiasat,” katanya pada perbicaraan kes Ebit Lew.

Yip berkata data dianalsisnya itu, turut mengandungi laporan dua panggilan keluar yang dijawab oleh pihak lain selama 136 saat dan 1,346 saat masing-masing pada 1 Mei 2021 pukul 7.28 pagi dan 20 Mei 2021 pukul 7.50 pagi.

Beliau berkata dia telah menyerahkan pemacu kilat itu kepada pegawai penyiasat pada 10 Jan tahun lepas.

Lew, 38, berdepan 11 pertuduhan, antaranya mengaibkan kehormatan seorang wanita berumur 40an dengan menghantar perkataan dan gambar lucah ke nombor telefon mangsa melalui aplikasi WhatsApp, antara Mac dan Jun 2021.

Pertuduhan mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan itu, membawa hukuman maksimum penjara lima tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Perbicaraan di hadapan Majistret Nur Asyraf Zolhani bersambung esok. – BERNAMA

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *