14,098 Penduduk Sabah Terima Manfaat Program MyLesen B2

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke (depan tiga, kanan) dan Ahli Parlimen Kudat Datuk Vedron Bahanda (dua, kiri) bersama penerima pada majlis pelancaran Program MYLESEN) B2 di Dataran Pekan Tomborungus Kudat, Sabah, hari ini. – Foto BERNAMA

KUDAT: Seramai 14,098 orang di negeri ini sudah menerima manfaat daripada Program Bantuan Lesen Memandu (MyLesen) B2 yang dilaksanakan sejak 2010, kata Menteri Pengangkutan, Anthony Loke.

Katanya, sehingga kini 40 siri program berkenaan sudah dilaksanakan di seluruh Sabah dan ia akan terus diperluas untuk memberi manfaat kepada ramai.

“Program MyLesen ini merupakan inisiatif Kementerian Pengangkutan bagi membantu golongan B40 memiliki lesen memandu B2 (motosikal) secara percuma.

“Program MyLesen B2 menyasarkan golongan B40 terutamanya penerima bantuan zakat baitulmal (Jabatan Agama Islam Negeri) atau penerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia (JKM),” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di Majlis Pelancaran Program (MyLesen) 2024 Parlimen Kudat yang turut dihadiri Ahli Parlimen Kudat, Datuk Verdon Bahanda.

Mengulas lanjut, Loke berkata objektif utama program adalah untuk meningkatkan daya upaya sosioekonomi golongan B40.

“Tambahan pula, program ini juga bermatlamat untuk meningkatkan kesedaran kepada masyarakat supaya lebih mengutamakan keselamatan jalan raya di samping untuk mengatasi masalah tidak memiliki Lesen Memandu Kelas B2 dalam kalangan masyarakat yang kurang berkemampuan,” katanya.

Mengenai majlis berkenaan, Loke berkata program MyLesen B2 Peringkat Parlimen Kudat diluluskan pada 12 Januari lalu.

“Oleh itu saya menyeru kepada seluruh masyarakat di daerah Kudat untuk merebut peluang menyertai program ini” tambahnya.

Sementara itu, seorang penerima Masal Khan Azizahmad, 24, berkata inisiatif berkenaan sangat membantu golongan yang kurang berkemampuan untuk mendapatkan lesen B2.

“Saya mendapat maklumat mengenai program ini daripada pusat khidmat Parlimen Kudat melalui Facebook. Oleh itu saya terus mendaftar kerana tidak mahu terlepas peluang kerana program seumpama ini bukan selalu ada,” katanya. – BERNAMA

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *