Disangkakan Cacar Air, Bayi 6 Bulan Derita Penyakit Herpes Lepas Kerap Kali Dicium

Seorang ibu telah memuatnaik gambar-gambar yang menggerunkan dalam usaha untuk memberi amaran kepada orang lain selepas anaknya yang baru lahir mengatasi virus herpes walaupun mengenakan larangan mencium.

Virus yang boleh disebarkan dengan hanya satu ciuman telah dihidapi oleh bayi kecilnya ketika dia berumur enam bulan.

Wanita itu sangat terkejut dengan bayinya yang menghidap virus tersebut sehingga menyebabkan selesema dan dapat membutakan bayi itu selepas dia dilahirkan, dia memberitahu semua keluarganya dan kawannya supaya tidak mencium bayi yang baru lahir.

Namun disebalik larangannya, bayi tersebut masih berjaya mengatasi virus itu dan dia dikejarkan ke hospital dengan bintik-bintik virus yang menutupi kepala dan muka.

“Saya cuba melindungi dia dan dia masih mendapat virus yang dahsyat ini. Apabila saya hamil, saya melihat kiriman Facebook dari ibu yang bayinya telah menghidap herpes dari seseorang yang mencium mereka dan saya terkejut.

“Orang menganggap saya paranoid apabila saya berkata saya tidak mahu sesiapa yang mencium anak saya ketika dia dilahirkan tetapi saya dapat melihat apa yang akan berlaku kepadanya,” katanya.

Tambahnya lagi, dia sendiri tidak dapat menahan dari mencium anaknya di dahi ketika dia dilahirkan tetapi kemudian dia mengharamkan semua pelawatnya untuk menciumnya.

Tetapi ketika berusia enam bulan, bayinya bangun dengan bintik-bintik merah dan putih di perutnya. Pada mulanya wanita itu menyangka ia adalah cacar air tetapi bintik-bintik itu terus merebak ke wajah dan kepalanya. Dia membawa bayinya ke doktor dan mengesahkan bahawa ia adalah virus herpes.

Doktor telah memberikan ubat anti virus bagi menghilangkan herpes tersebut. Tompok-tompok itu juga masuk ke mata kirinya.

Sumber: Mirror.Uk / SiakapKeli

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *