Indonesia Lakukan Tuntutan Ke Atas Popia di Hadapan Kedutaan Malaysia

Sudah menjadi kebiasaan untuk rakyat Indonesia menyatakan apa yang dilakukan oleh Malaysia adalah berasal dari budaya dan hak mereka.

Terbaru, satu protes yang dianjurkan oleh Forum Masyarakat Peduli Budaya Indonesia, Formasbudi telah melakukan himpunan di hadapan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta bagi menuntut kuih popia atau lunpia di Indonesia sebagai milik asal Indonesia dan Malaysia dilarang untuk melakukan sebarang tuntutan terhadapnya.

Himpunan yang diberi nama Save Lunpia itu dihadiri puluhan peserta dan menurut Koordinator Formasbudi, Rahmulyo Adiwibowo, langkah ini diambil untuk menegaskan popiah sebagai warisan budaya nasional Indonesia dan menghalang Malaysia dari mendakwa makanan itu berasal dari negara kita.

“Kerajaan Indonesia perlu mengambil langkah awal agar popia tidak diambil Malaysia. Caranya adalah dengan menetapkan popia sebagai warisan budaya nasional.

“Jangan sampai popia menerima nasib seperti batik, wayang dan lagu Rasa Sayang. Pemerintah perlu mengambil langkah pencefahan”, jelasnya.

Mereka juga mendakwa bahawa Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia telah menetapkan popia sebagai warisan budaya nasional pada 17 Oktober 2014.

Seorang lelaki Cina yang bernama Tjoa Thay Joe dikatakan telah mengasaskan popia pada tahun 1870 yang menetap di Semarang. – OH MEDIA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *