‘Lompat Macam Monyet… Asal Lompat Dapat Jawatan, Duit’

Datuk Seri Bung Moktar Radin ketika membahaskan Usul Menjunjung Kasih Titah Diraja di Dewan Rakyat hari ini.

KUALA LUMPUR: Ketua UMNO Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) menyiasat tindakan lima Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) parti itu di Sabah yang melompat parti.

Gesaan Ahli Parlimen Kinabatangan yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sabah itu disuarakan pada sesi perbahasan Usul Menjunjung Kasih Titah Diraja di Dewan Rakyat hari ini.

Katanya, beliau tidak mahu adanya unsur pembelian ADUN demi mempertahankan kuasa, sekali gus mendorong mereka melompat parti.

Bung Moktar yang pernah dikaitkan dengan Langkah Kinabalu’, Januari lalu, turut menyamakan tindakan lima ADUN itu seolah-olah seperti monyet yang tabiatnya suka melompat.

“Ini yang saya sentuh, mereka melompat macam monyet, jatuh sana jatuh sini, asal melompat dapat jawatan, dapat duit…. bila nak berhenti Sabah ni… malu saya.

“Majoriti ADUN Sabah yang bertanding, niat mereka melompat untuk dapat jawatan… kalau tidak mengkhianati parti susah dapat jawatan… mereka ini ada yang jadi pengerusi eksekutif, pengerusi syarikat berkaitan kerajaan (GLC) besar.

“Saya minta penguat kuasa SPRM, polis siasat mereka yang melompat ini sebab memalukan. Sabah terkenal dengan wakil rakyat yang suka melompat parti… ini harus dihentikan.

“Mereka memasang hasrat bertanding dan menang sahaja, akan cari peluang untuk melompat supaya dapat jadi menteri atau pembantu menteri, dapat RM1 juta, RM2 juta dan RM5 juta… ini kerja ADUN Sabah yang terkenal di Sabah suka melompat,” katanya, di sini.

Lima ADUN UMNO Sabah yang mengumumkan keluar parti berkuat kuasa serta merta membabitkan Datuk Dr Yusof Yacob (Sindumin); Datuk Jasnih Daya (Pantai Dalit); Datuk Mohd Arsad Bistari (Tempasuk); Datuk Hamid Awang (Balung) dan Datuk James Ratib (Sugut).

Serentak tindakan itu, lima ADUN berkenaan turut mengumumkan menyertai Parti Gagasan Rakyat Sabah (Gagasan Rakyat) yang dipimpin Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor.

Pada masa sama, Bung Moktar berkata, pihaknya yakin sepandai-pandai tindakan ADUN yang suka melompat parti ini akhirnya akan jatuh ke tanah juga kerana rakyat sedang memerhatikan mereka.

Pihaknya turut mempertikaikan tindakan kerajaan negeri yang sibuk mempertahankan kuasa dengan menggunakan wang ringgit daripada memikirkan hala tuju rakyat.

“Akta antilompat parti tidak diterjemahkan di Sabah sebab itu pada hari ini masih ada pembelian ADUN daripada parti lain… ini perbuatan orang yang tidak rasional.

“Dulu sayapun tertanya-tanya bila kerajaan negeri hendak melaksanakan akta antilompat parti, rupa-rupanya ada udang di sebalik mi,” katanya. – BH Online

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *