PH Dialu-Alukan Dalam Kerajaan Sabah ‘Tetapi Tiada Kementerian Tambahan’

Jeffrey Kitingan dan Aziz Julkarnain memberi pandangan mereka tentang peranan Pakatan Harapan dalam kerajaan Sabah.

KOTA KINABALU: Timbalan Ketua Menteri Jeffrey Kitingan mengalu-alukan sokongan Pakatan Harapan (PH) Sabah terhadap kerajaan negeri GRS-BN tetapi berkata, tiada kementerian tambahan di negeri itu akan diwujudkan.

Ia sebagai respon kepada Pemuda Umno Sabah yang mahu peranan lebih langsung dalam kerajaan negeri dan Kitingan berkata: “Kami akan lihat bagaimana ini boleh dicapai.

“Tetapi kami tidak akan mewujudkan kementerian tambahan kerana ini boleh disalah anggap hanya untuk menampung rakan kongsi baharu kami,” katanya.

Selain ketua menteri, perlembagaan Sabah membenarkan maksimum sepuluh menteri dalam jemaah menteri negeri.

Kitingan berkata, jemaah menteri negeri telah memikirkan keperluan untuk mewujudkan atau menamakan semula kementerian untuk merangkumi kementerian kesihatan dan pendidikan, kementerian keselamatan dalam negeri dan kementerian tenaga dan utiliti.

Ketua Pemuda Umno Sabah Aziz Julkarnain telah menyeru agar PH Sabah mengambil bahagian dalam kerajaan Sabah, contohnya dalam syarikat berkaitan kerajaan.

“Beberapa jawatan ini kini dipegang oleh ahli Perikatan Nasional,” katanya, termasuk Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Yong Teck Lee, yang merupakan pengerusi POIC Lahad Datu Sdn Bhd.

PN membentuk pembangkang politik kepada kerajaan perpaduan yang dipimpin oleh Anwar Ibrahim, yang disokong oleh GRS.

“SAPP mahu mengambil peluang. Itu tidak akan berlaku dalam keadaan politik yang tidak menentu hari ini,” katanya.

Aziz mencadangkan seorang ahli PH dilantik sama ada sebagai menteri perumahan dan kerajaan tempatan, atau menteri kewangan II, kerana kedua-dua jawatan itu kini disandang oleh Masidi Manjun. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *