GRS Yakin Rampas Tuaran Daripada UPKO, Kata Hajiji

Hajiji Noor (tengah) menerima borang keahlian daripada mantan Ahli Jawatankuasa UPKO Tuaran, Lausop Bungkaris.

TUARAN:Gabungan Rakyat Sabah (GRS) yakin akan dapat merampas kerusi Parlimen Tuaran yang kini disandang Presiden UPKO, Wilfred Madius Tangau pada pilihan raya umum Ke-15 (PRU15) akan datang, kata Ketua Menteri Hajiji Noor.

Katanya, keyakinan itu berdasarkan sokongan masyarakat pribumi dan orang asal Bumiputera terhadap gabungan berkenaan yang semakin kukuh.

Beliau berkata, sokongan itu boleh dilihat berdasarkan peningkatan jumlah ahli dan penubuhan semakin banyak cawangan parti gabungan GRS, khususnya Bersatu yang diketuainya.

“Ramai yang memohon untuk menjadi ahli parti dan menubuhkan cawangan. Di Tuaran saja sebanyak 350 cawangan baharu Bersatu akan ditubuhkan..

“Ini cukup hebat, sayapun tidak sangka banyak cawangan ditubuhkan dan mudah-mudahan mereka faham perjuangan yang dibawa Bersatu.

“Dengan perkembangan ini saya yakin Parlimen Tuaran mampu dimenangi GRS pada PRU akan datang,” katanya ketika menyempurnakan Persidangan Bersatu Tuaran, di sini, hari ini.

Pada majlis itu, Hajiji turut menerima 500 permohonan daripada bekas ahli UPKO untuk menyertai Bersatu, masing-masing 400 dibawa bekas ahli jawatankuasa (AJK) UPKO Tuaran, Lausop Bungkaris dan 100 lagi dibawa bekas Pemuda UPKO Tambalugu, Jo Sabastian.

Selain itu, beliau turut menerima 300 borang permohonan menyertai Bersatu daripada Ahli Muda Parlimen Malaysia, Mohd Shafik Sabdali.

Hajiji yang juga Ketua Bersatu Tuaran berkata, soal calon yang akan mewakili GRS akan dibincangkan bersama rakan parti dalam gabungan berkenaan.

“Dalam perkara ini, kita akan bincang dengan rakan dalam GRS untuk pilih calon dalam kalangan gabungan untuk kita pertaruhkan pada PRU akan datang.

“Saya yakin dengan sokongan ramai daripada kaum pribumi dan orang asal Bumiputera di Tuaran, GRS akan merampas kerusi Parlimen Tuaran daripada UPKO,” katanya.

Sehubungan itu, katanya, Bersatu dan GRS perlu memperkuatkan parti bagi memastikan perjuangan yang dibawanya diterima rakyat.

Pada PRU lalu, Madius memenangi kerusi berkenaan atas tiket Barisan Nasional (BN) pada PRU14 sebelum UPKO meninggalkan BN dan menyertai Warisan bagi membentuk kerajaan negeri pada masa itu. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *