56 Rumah Setinggan Dirobohkan Di Kampung Bakau Likas

Anggota DBKK merobohkan tumah di Kampung Bakau Likas.

KOTA KINABALU: Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) merobohkan 56 rumah setinggan dalam ‘OP Roboh’ yang didiami warga asing di sekitar kawasan Kampung Bakau Likas.

Menurut laman Facebook rasmi DBKK operasi dijalankan melalui Jabatan Penguatkuasaan DBKK (JP DBKK) bersama pihak PDRM, Jabatan Tanah & Ukur (JTU), Penolong Pemungut Hasil Tanah (PPHT).

Rumah-rumah setinggan yang dirobohkan dalam Op Roboh.

Selain itu melibatkan turut terlibat Jabatan Air Negeri Sabah (JANS), Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) dan Suruhanjaya Tenaga menjalankan operasi selama empat hari bermula 23 hingga 26 November.

Sebelum ‘Op Roboh’ini diadakan, kawasan tersebut dibanci Jabatan Penguatkuasaan DBKK pada bulan Februari awal tahun ini serta mendapati 267 rumah manakala 56 daripadanya dikenalpasti didiami warga asing.

Notis Arahan Meroboh dan Mengalihkan Struktur di bawah Undang-undang Kecil (Bangunan) DBKK, 1951 disampaikan kepada penghuni 56 rumah tersebut pada 22 Mac tahun ini.

Dalam operasi ini PDRM membantu membuat kawalan keselamatan sepanjang operasi dijalankan disamping JTU membantu operasi merobohkan struktur haram.

Anggota DBKK merobohkan tumah di Kampung Bakau Likas.

Pihak JANS serta SESB  mengambil tindakan memotong penyambungan haram air dan elektrik. Operasi ini akan diteruskan di kawasan setinggan lain di kawasan ibu negeri.

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *