Sabah Dijangka Raih Cukai Jualan RM1.25 Bilion Daripada PETRONAS

Gambar Hiasan

KOTA KINABALU: Kerajaan negeri Sabah dijangka mengutip cukai jualan minyak dan gas sebanyak lima peratus daripada PETRONAS, yang mana berjumlah RM1.25 bilion, mulai tahun depan, kata Timbalan Ketua Menteri, Datuk Dr Jeffrey Kitingan.

Jeffrey, yang juga Menteri Pertanian dan Perikanan Sabah, berkata perkara itu telah dibawa kepada perhatian Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan beliau telah bersetuju mengenainya.

“RM1.25 bilion akan diterima secara langsung daripada Petronas jadi ia tidak dimasukkan dalam Belanjawan 2021. Bagaimanapun, kita mungkin merangkumkan dalam belanjawan negeri,” katanya dalam kenyataan malam tadi.

Beliau berkata kerajaan negeri juga akan mengutip cukai jualan sebanyak lima peratus daripada syarikat minyak dan gas lain yang beroperasi di Sabah.

Ini bermakna Sabah akan mempunyai lebih banyak dana untuk dibelanjakan bagi pembinaan infrastruktur lebih pesat, pembangunan modal insan dan ekonomi negeri, katanya.

Jeffrey berkata selain itu, kerajaan negeri juga telah

mengemukakan surat kepada Muhyiddin bagi memohon dana RM500 juta sebagai sebahagian obligasi perlembagaan kerajaan Persekutuan.

Berdasarkan Jadual Kesepuluh, Perkara 112C Perlembagaan Persekutuan, kerajaan Persekutuan hendaklah memberi kepada Sabah 40 peratus daripada hasil bersih yang diperoleh kerajaan Persekutuan dari negeri itu.

Jeffrey berkata dana RM500 juta itu adalah lebih baik berbanding ‘penyelesaian’ oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH) iaitu geran khas RM53.4 juta untuk Sabah.

“Perjanjian di antara kerajaan Sabah yang dipimpin Warisan dengan kerajaan Persekutuan yang ditadbir PH sebelum ini mempunyai kekurangan.

“Jumlah tidak seberapa RM53.4 juta untuk tempoh empat tahun dan RM106.8 juta pada tahun kelima bermakna kita (Sabah) tidak mempunyai ruang untuk merundingkan semula jumlah itu untuk lagi lima tahun akan datang. Ini akan mengakibatkan kerugian besar kepada hasil Sabah,” katanya. – BERNAMA

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *