Pulihkan Semula Had Dua Penggal Pada TYT Negeri Sabah – Yong

Presiden SAPP, Bekas Ketua Menteri Sabah, Peguam

Kota Kinabalu, Jumaat 31 Julai 2020: Semua parti politik dan calon yang bertanding dalam pilihan raya Sabah akan datang mesti berjanji untuk memulihkan Perkara 2 (3) perlembagaan Sabah yang berbunyi: “Seseorang tidaklah boleh memegang jawatan sebagai Yang di-Pertua Negeri Sabah selama lebih daripada dua penggal sama ada secara terus menerus atau selainnya. ” Artikel 2 (3) ini diluluskan semasa pemerintahan PBS 1987 untuk tujuan yang sangat baik.

Sebab utamanya cukup jelas. Sehingga Ketua Menteri hari ini tidak perlu berhadapan dengan kerumitan apabila TYT yang mengharapkan atau ingin dilantik semula melebihi dua penggal. Setiap 1 penggal adalah selama empat tahun.

Pada bulan Disember 2018, batas jangka waktu yang ditetapkan dalam Pasal 2 (3) perlembagaan dihapuskan. Secara sah, TYT kini boleh kekal sebagai TYT seumur hidup. Tidak ada jaminan oleh Ketua Menteri hari ini yang akan memuaskan hati rakyat bahawa penghapusan had istilah itu sama mulia seperti yang dituntut.

Tidak kira siapa Ketua Menteri atau siapa TYT. Institusi TYT adalah perkara yang mesti kita lindungi.

Menifesto pilihanraya Warisan atau PH ataupun BN atau Gabungan Sabah mahupun parti politik yang lain pada PRU14 tidak menyatakan “had dua penggal pada jawatan TYT akan dihapus”. Mengapa kemudian, had penggal TYT dihapuskan?

SumbeR: Yong Teck Lee

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

3555