China Sahkan Virus Koronavirus Mudah Berjangkit Antara Manusia

Ketua pasukan pakar kerajaan China mengatakan jangkitan manusia ke manusia telah disahkan dalam wabak coronavirus baharu.

Media menyatakan pada hari Isnin bahawa ketua pasukan Suruhanjaya Kesihatan Negara berkata dua orang di selatan China dijangkiti penyakit daripada anggota keluarga.

Zhong Nanshan, saintis terkenal di suruhanjaya kesihatan negara yang membantu mendedahkan skala 2003 Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS) 2003, berkata jangkitan manusia ke manusia adalah ‘afirmatif’, kata penyiar negeri CCTV.

‘Pada masa ini, ia boleh dikatakan bahawa terdapat fenomena penularan manusia ke manusia,’ katanya dalam temu bual dengan CCTV.

Semalam, pemangku ketua unit penyakit baharu Pertubuhan Kesihatan Sedunia, Maria Van Kerkhove berkata, transmisi virus antara manusia kepada manusia adalah terhad tetapi wabak itu masih boleh merebak dengan pantas.

Jenis virus pneumonia yang masih tidak diketahui itu dilaporkan dikesan di Wuhan pada awal Januari.

Individu yang dijangkiti dilaporkan menunjukkan simptom penyakit radang paru-paru dan penyakit pernafasan akut yang lain.

Ia mencetuskan kebimbangan kemungkinan kemunculan SARS, wabak yang meragut lebih 600 nyawa di China sepanjang 2002 hingga 2003.

Minggu lalu, wabak itu disahkan sebagai sejenis koronavirus baharu.

Pada Sabtu, China mengesahkan kematian pertama di Wuhan.

Bernama / SinarHarian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *