Wartawan Hasilkan Buku Dedah Cara Hidup Masyarakat Kadazandusun Zaman Duhulu

Foto Facebook Anna Vivienne

KOTA KINABALU: Sebuah buku berjudul ‘Strange Magic and Supernatural Encounters’ yang dilancarkan semalam boleh menjadi sumber maklumat yang berguna mengenai cara hidup masyarakat Kadazandusun pada zaman dahulu.

Buku yang mengandungi 12 kisah, yang ditulis oleh wartawan Anna Vivienne, dapat memberikan pembaca dengan jelas tentang gaya hidup masyarakat pada zaman dahulu, seperti penanaman padi, memburu, penangkapan ikan dan pertukaran barangan (barter trade) antara lain.

Foto Facebook Anna Vivienne

Perkataan dalam dalam dialek tempatan juga dikongsi dalam buku ini dan diterjemahkan dalam kamus untuk membolehkan para pembaca memahami istilah dan nama beberapa barangan yang mudah.

Buku ini dilancarkan oleh Menteri Pembangunan Luar Bandar Sabah Datuk Ewon Benedick yang menyifatkan buku ini menghiburkan dan bermaklumat serta kepercayaan fiksen ini adalah sebahagian daripada warisan tempatan.

“Walaupun kita tidak lagi percaya atau menjalani kehidupan kita berasaskan fiksen ini, mereka masih merupakan sebahagian daripada latar belakang budaya kita.

Foto Facebook Anna Vivienne

Ramai orang muda mungkin tidak dapat mengenal pasti mereka lagi tetapi kisah cerita itu boleh menjadi peringatan kepada mereka bahawa suatu ketika dahulu, nenek moyang kita percaya kepada mereka.” katanya.

Beliau juga berkata bahawa kisah yang terkandung di dalam buku ini bukan hanya berdasarkan kepada suku Kadazandusun tetapi juga kumpulan etnik lain yang tinggal di tanah ini, samada pada zaman kuno dan zaman moden.

Foto Facebook Anna Vivienne

“Oleh sebab itu saya percaya bahwa buku ini dapat menjadi bahan bacaan ringan yang menghibur bagi semua orang terutama anak muda yang mungkin tidak pernah mendengar kisah ini sebelum ini.

Ewon menggalakkan pemain industri pelancongan untuk mempromosikan produk (buku) ini sebagai cenderahati kepada pelancong, sambil menambah walaupun kita bergerak ke arah era digital di mana semuanya boleh dibaca secara dalam talian, buku fizikal masih sangat relevan hari ini.

Buku fiksen berjudul ‘Strange Magic and Supernatural Encounters’ – Foto Facebook Anna Vivienne

Ewon memuji penulis diatas usaha menerbitkan buku ini, dan menggalakkan penulis supaya menulis lebih banyak buku genre ini dan menambah bilangan bahan bacaan di pasaran.

Buku yang berjudul ‘Strange Magic and Supernatural Encounters’ berkongsi norma tradisional masyarakat dari sebelum era moden kepada era moden pada hari ini, ditenun dalam kisah fiksen.

Anna Vivienne pengarang buku dalam ucapannya berkata bahawa kisah dalam buku ini memakan masa agak lama untuk diterbitkan, telah diperolehi dari kisah yang diberitahu oleh datuk neneknya.

Buku fiksen berjudul ‘Strange Magic and Supernatural Encounters’ – Foto Facebook Anna Vivienne

Anna berkata, dia menyusunnya dengan watak-watak rekaan untuk menjadikannya lebih menarik untuk pembaca.

Menurutnya, dia mahu buku itu dapat menghiburkan, bermaklumat dan menjadi pendidikan untuk pembaca dari semua lapisan masyarakat, sambil menegaskan bahawa kisah yang serupa mungkin berlaku di kalangan masyarakat lain tetapi mungkin berbeza dalam mengatakannya.

“Disebabkan sifat buku ini, saya harap pembaca terutamanya golongan muda yang tidak biasa dengan masyarakat tempatan dan kepercayaan fiksen masyarakat akan menikmati membaca buku ini sambil memperoleh pengetahuan tentang warisan budaya kita sendiri.

“Kandungan buku ini juga boleh digunakan sebagai bahan bacaan oleh guru-guru Bahasa Inggeris, kerana kisah-kisah ini bukan hanya bermaklumat tetapi menghiburkan dan juga disampaikan dengan mudah.

Kisah ini mungkin tidak begitu hebat seperti Charles Dickens (A Christmas Carol), tetapi kisah ini berasal dari kisah masyarakat kita sendiri, seperti dari datuk nenek moyang, “katanya.

Beliau juga berharap para pemain industri pelancongan akan mengadopsi buku ini sebagai cenderahati kepada pelancong mereka, kerana ia mengandungi maklumat mengenai gaya hidup masyarakat pada masa lalu dan akan memberi mereka gambaran ringkas mengenai cara kita hidup sebelum ini.

“Saya juga berharap buku ini menarik perhatian dalam industri perfileman kerana ia dapat menjadi hiburan yang luar biasa kepada penonton dan memberikan maklumat Malaysia mengenai kepercayaan dan budaya tempatan kita, cara yang menyeronokkan.” kata Anna.

Bagi mereka yang ingin membeli buku ini, mereka dijemput untuk menghubungi 011 2688 3963 atau email [email protected] untuk pesanan.

Anna Vivienne adalah seorang wartawan yang telah berada di dalam kerjaya ini selama lebih dari 30 tahun.

Kerjayanya sebagai wartawan bermula dengan RTM, kemudian menyertai surat akhar The Daily Express, Borneo Mail, The New Sabah Times dan The Borneo Post, portal Sayang Sabah. Dia kini mengetuai portal Borneonews.net

Anna juga kini sedang menyiapkan penerbitan buku ketiga bertajuk ‘Haunted Highways and other Stories’ yang juga berdasarkan kisah fiksen hantu tempatan dan legenda bandar serta kerjasama dengan penulis tempatan yang produktif.

Anna adalah ahli Persatuan Wartawan Sabah (SJA) dan 
Persatuan Wartawan Kota Kinabalu (KKJA).

Majlis pelancaran buku itu turut dihadiri Pegawai Perpustakaan Negeri Sabah Cawangan Tanjung Aru Nelly Joseph Green, Presiden SJA, Muguthan Vanar, Presiden KKJA Yong Ted Phen dan Datuk Armizan Mohd Ali. – BeritaSabah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *