Nama paling panjang

Rangga Madhipa Sutra Jiwa Cordosega Akre Askhala Mughal Ilkhanat Akbar Sahara Pi-Thariq Ziyad Syaifudin Quthuz Khoshala Sura Talenta nama diberi.

Jakarta: Seorang bayi menjadi topik hangat netizen di media sosial apabila mempunyai nama dengan 19 perkataan, malah mungkin mencipta rekod sebagai individu nama terpanjang.

Bayi lelaki bernama Rangga Madhipa Sutra Jiwa Cordosega Akre Askhala Mughal Ilkhanat Akbar Sahara Pi-Thariq Ziyad Syaifudin Quthuz Khoshala Sura Talenta itu anak kedua kepada pasangan Arif Akbar dan Suci Nur Aisiyah yang berasal dari Jawa Timur, Indonesia.

Tribune News melaporkan, bayi yang memiliki nama panjang itu dilahirkan secara normal pada 6 Januari lalu dengan berat 3.5 kilogram.

Arif Akbar memberitahu pemilihan nama itu ada kaitan dengan sejarah kota ilmu Islam yang menjadikannya sebagai pusat rujukan dunia.

“Ya, namanya memang begitu, memang panjang. Perasaan saya biasa saja walaupun nama anak menjadi topik perbincangan di media sosial. Namanya ada kaitan dengan sejarah kota Islam. Pada dasarnya, nama adalah doa dan saya berharap anak saya membawa kebaikan,” katanya.

Sebelum ini, rekod nama terpanjang dipegang oleh pelajar bernama Aiwinur Siti Diah Ayu Mega Ningrum Dwi Pangestuti Lestasi Endang Pamikasih Sri Kumala Sari Dewi Puspita Anggraini. – Agensi

215