Ibu Empat Anak, Edar Dadah Dipenjara Seumur Hidup

Tertuduh Siti Azizah dijatuhi hukuman penjara seumur oleh Mahkamah Tinggi hari ini, atas kesalahan mengedar dadah, dua tahun lalu.

TAWAU: Seorang ibu empat anak dijatuhi hukuman penjara seumur hidup oleh Mahkamah Tinggi, di sini, hari ini, selepas didapati bersalah mengedar dadah jenis methamphetamine seberat 128.9 gram, dua tahun lalu.

Hakim Datuk Duncan Sikodol menjatuhkan hukuman itu ke atas Siti Azizah Hasan, 35, yang didakwa melakukan kesalahan itu di hadapan sebuah kedai di Dataran Palma, Lahad Datu, kira-kira jam 1 tengah hari, pada 17 Jun 2022.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukkan hukuman mati atau penjara seumur hidup dan sebat tidak kurang 12 kali, jika sabit kesalahan.

Bagaimanapun, suri rumah warga Filipina yang juga pemegang dokumen IMM13 itu, terlepas hukuman sebatan di bawah seksyen yang dihadapinya, itu memandangkan dia adalah wanita.

Dalam penghakimannya, Duncan antara lain menyatakan mahkamah membuat keputusan itu selepas mengambil kira kesalahan atau kes berkaitan dadah amat berleluasa di Sabah.

Malah katanya, setakat Januari tahun ini antara tiga hingga empat kes sudah didaftarkan di Mahkamah Tinggi Tawau.

Beliau kemudiannya turut memerintahkan tertuduh dirujuk ke Jabatan Imigresen untuk diusir pulang ke negara asal selepas selesai menjalani hukuman bermula dari tarikh tangkap pada 17 Jun 2022.

Perbicaraan kes itu berlangsung tiga hari bermula 8 Januari lalu dengan enam saksi pendakwaan tampil memberi

keterangan manakala pembelaan hanya memanggil tertuduh sebagai saksi.

Pendakwaan dijalankan oleh Timbalan Pendakwa Raya Hurman Husain manakala tertuduh diwakili peguam Kamarudin Mohmad Chinki.

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *