11 ADUN UMNO Tolak Kerjasama Dengan Warisan

KOTA KINABALU : Sebelas daripada 17 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Umno Sabah dikatakan menolak kerjasama dengan Parti Warisan (Warisan) dalam cubaan untuk membentuk kerajaan negeri Sabah yang baharu.

Menurut sumber, 11 Adun terbabit enggan memberikan sokongan kepada Warisan, sebaliknya kekal menyokong kepemimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor untuk terus mengetuai kerajaan negeri.

Difahamkan, sokongan pemimpin terbabit kepada Hajiji dizahirkan pada pertemuan di kediaman Ketua Menteri itu malam tadi, iaitu selepas perjumpaan semua pemimpin Umno di Bangunan Umno Sabah, di sini, petang semalam.

Adun terbabit ialah Datuk Yakub Khan (Karambunai) yang juga Timbalan Ketua Umno Sabah, Datuk Andi Muhamad Suryady Bandy (Tanjung Batu); Datuk Mohd Hamsan Ag Supain (Sungai Sibuga); Datuk James Ratib (Sugut); Datuk Harun Durabi (Bengkoka); Datuk Dr Yusof Yacob (Sindumin) dan Datuk Raimie Unggi (Adun Dilantik).

Selebihnya ialah Datuk Ir Shahelmey Yahya yang juga Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat Sabah (Tanjung Keramat), Datuk Jasnih Daya (Pantai Dalit); Datuk Mohd Arsad Bistari (Tempasuk) dan Datuk Suhaimi Nasir (Adun Dilantik).

Keengganan mereka menyokong kerjasama itu dikatakan antara punca sidang media Presiden Warisan, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dipercayai berkaitan pembentukan kerajaan baharu yang dijadualkan jam 4.30 petang semalam ditangguhkan.

Berdasarkan khabar angin semalam, sidang media itu dijangka turut disertai Ketua Umno Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin selepas beliau mengadakan perjumpaan dengan semua pemimpin Umno.

Selain itu, pendirian tujuh Adun Pakatan Harapan (PH) Sabah yang menyatakan tidak memberi apa-apa akuan bersumpah (SD) kepada mana-mana pihak turut dipercayai menjejaskan rancangan kerjasama Warisan dan Umno Barisan Nasional (BN).

Tujuh Adun PH Sabah itu masing-masing empat dari DAP, diikuti dua Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan seorang dari Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu (UPKO) iaitu ADUN Kadamaian yang juga Ahli Parlimen Penampang dan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Ewon Benedick.

Ketujuh-tujuh mereka sebelum ini turut menyatakan sokongan kepada Hajiji untuk terus menerajui kerajaan negeri sehingga penggal Dewan Undangan Negeri (Dun) sekarang berakhir.

Mereka turut hadir pada Majlis Ramah Mesra Tahun Baharu 2023 bersama ADUN Gabungan Rakyat Sabah (GRS) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) semalam dan sekali lagi menyatakan sokongan kepada kepemimpinan Hajiji.

Kerjasama Warisan dan Umno BN memerlukan sokongan parti lain, khususnya PH bagi mencukupkan jumlah kerusi dalam cubaan untuk menukar kerajaan negeri.

Ketika ini, Warisan memiliki 19 kerusi, manakala Umno BN 17 kerusi menjadikan jumlah kedua-duanya 36 kerusi daripada 79 kerusi yang ada sekarang termasuk enam kerusi Adun Dilantik.

Jumlah itu tidak mencukupi tanpa sokongan parti lain, khususnya PH yang mempunyai tujuh kerusi Dun.

Sementara itu, GRS ketika ini mempunyai 29 kerusi, masing-masing 15 kerusi bekas ahli Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), tujuh dari Parti Bersatu Sabah (PBS), enam dari Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) dan satu dari Parti Maju Sabah (SAPP).

Selain itu, GRS turut disokong seorang Adun Bebas dan seorang Adun Parti Harapan Rakyat Sabah (PHRS).

Dengan sokongan tujuh Adun PH, GRS memiliki kekuatan 38 kerusi atau 49 kerusi jika termasuk sokongan 11 Adun Umno. – HMetro

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *