GRS Kini Kuat Sebagai Parti Tempatan Sepenuhnya, Kata Penganalisis

Hajiji Noor mengumumkan beliau bersama pemimpin Bersatu Sabah lain meninggalkan parti itu beramai-ramai pada 10 Dis lalu.

KOTA KINABALU: Gabungan Rakyat Sabah (GRS), rakan kongsi utama dalam gabungan kerajaan negeri kini dalam kedudukan lebih kukuh apabila pemimpin Bersatu Sabah meninggalkan parti itu, kata penganalisis politik Lee Kuok Tiung.

Menurut Lee, ia membolehkan GRS dianggap sebagai parti tempatan sepenuhnya.

Beliau turut menyifatkan keputusan ADUN dan Ahli Parlimen Bersatu Sabah meninggalkan parti itu sebagai tindakan bijak kerana tiada siapa boleh menuduh GRS sebagai parti pimpinan Bersatu yang berselindung di sebalik parti tempatan Sabah.

“Ia kini parti tempatan dan bukan itu sahaja, saya percaya ia akan membantu mengukuhkan blok Borneo dengan kerjasamanya dengan Gabungan Parti Sarawak (GPS),” katanya.

Lee juga menolak spekulasi bahawa kerajaan negeri pimpinan Hajiji Noor akan tumbang kerana kononnya kehilangan majoritinya di DUN.

Sebaliknya, katanya, kedudukan Hajiji telah diperkukuhkan lagi kerana dia dan ahli Bersatu lain telah menjadi ahli GRS.

Beliau juga menolak spekulasi bahawa parti pembangkang negeri Warisan akan mengambil alih tampuk pemerintahan kerajaan Sabah.

“Bagaimana ini akan berlaku? Di manakah mereka akan mendapatkan 21 ADUN lain untuk menyokong mereka?” katanya.

Selepas pilihan raya negeri, Hajiji telah membentuk kerajaan campuran dengan GRS dan Barisan Nasional (BN), yang menguasai 46 kerusi dalam DUN yang mempunyai 79 anggota.

Gabungan itu mendapat sokongan 14 ADUN lain daripada Pakatan Harapan (PH) dan parti lain.

Pembangkang pula terdiri daripada Warisan yang mempunyai 19 kerusi.

Penganalisis politik, Tony Paridi Bagang, pula berkata keputusan PH Sabah menyokong Hajiji seharusnya menutup segala percubaan untuk menjatuhkan kerajaan.

“Sokongan mereka akan memastikan kestabilan politik kekal utuh hingga 2025 apabila penggal kerajaan negeri berakhir,” katanya.

Spekulasi yang mendakwa Warisan akan menggantikan kerajaan GRS-BN mula timbul susulan tindakan Hajiji dan pemimpin lain meninggalkan Bersatu Sabah.

Awal minggu ini, sebuah portal pemberi maklumat tempatan melaporkan sekurang-kurangnya empat ADUN BN telah menandatangani pengisytiharan sokongan kepada Presiden Warisan Shafie Apdal untuk menjadi ketua menteri Sabah.

Beliau berkata sebarang cubaan Warisan untuk mengambil alih tampuk pemerintahan kerajaan negeri “mungkin tidak sesuai dengan rakyat yang sudah mula muak dan bosan dengan politik”.

“Persoalan besar bolehkah Warisan mendapat sokongan daripada ADUN lain, memandangkan kerajaan negeri sekarang sudah sehaluan dengan kerajaan persekutuan? Mereka mempunyai sedikit tawaran,” katanya.

GRS adalah antara beberapa parti yang menandatangani perjanjian pada Jumaat untuk menyokong kerajaan pusat pimpinan Anwar Ibrahim. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *