PH Sabah Harap Dapat Jadi Sebahagian Kerajaan Negeri, Kata Ewon

Pada 25 Nov lalu Ewon Benedick dilaporkan berkata semua tujuh ADUN PH Sabah menyatakan sokongan bekerjasama dengan Hajiji Noor sebagai ketua menteri sehingga penggal DUN berakhir.

KOTA KINABALU: Naib Presiden Upko Ewon Benedick berharap ADUN serta pemimpin daripada Pakatan Harapan (PH) Sabah dapat menjadi sebahagian daripada kerajaan negeri.

Sehubungan itu, menteri pembangunan usahawan dan koperasi itu berharap kerajaan Sabah pimpinan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dan Barisan Nasional (BN), dapat merangka mekanisme untuk merealisasikan hasrat itu.

“Kita (PH, GRS dan BN) telah bersama membentuk kerajaan perpaduan di peringkat Persekutuan, jadi saya harap peringkat Sabah ada mekanisme bagaimana perpaduan itu diperkasakan di peringkat kerajaan negeri, bagaimana PH boleh menjadi sebahagian daripada kerajaan Sabah.

“Diharap ketua menteri (Hajiji Noor) dan pimpinan kerajaan negeri dapat menerima PH Sabah sebagai sebahagian daripada pentadbiran kerajaan Sabah,” kata Ewon yang juga ADUN Kadamaian dan Ahli Parlimen Penampang.

Pada 25 Nov lalu Ewon dilaporkan berkata semua tujuh ADUN PH Sabah, menyatakan sokongan serta komitmen untuk bekerjasama dengan Hajiji sebagai ketua menteri sehingga penggal DUN berakhir pada 2025.

Ewon berkata, PH Sabah mengalu-alukan kehadiran GRS dalam kerajaan perpaduan bagi membolehkan kerajaan Persekutuan mahupun negeri, berfungsi dengan sempurna untuk memberi kehidupan lebih baik kepada rakyat terutama di negeri ini.

“Apabila rakan kita wakili GRS dilantik menteri menjaga hal ehwal Sabah, Sarawak (Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Sabah, Sarawak dan Tugas-tugas khas) Armizan Ali) ada peranan strategik kerjasama GRS dan PH serta gabungan lain, saya percaya kerjasama ini banyak manfaatnya,” katanya. – BERNAMA

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *