Shafie Salahkan PH Kerana Gagal Tuntut Semula 40% Hasil Sabah

Presiden Warisan Shafie Apdal percaya saman PH Sabah terhadap Putrajaya berhubung formula pembahagian hasil 40% negeri itu hanyalah publisiti.

KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah pimpinan Warisan mampu melakukan lebih banyak dalam menuntut semula 40% hak negeri daripada hasilnya tetapi pemimpin Pakatan Harapan negeri tidak menyokong, dakwa bekas ketua menteri Shafie Apdal.

Presiden Warisan itu berkata, rakan kongsi PH dalam kerajaan negeri tidak menyokongnya apabila beliau cuba menekan kerajaan persekutuan untuk menunaikan kewajipan mereka.

Itulah sebabnya beliau percaya saman PH Sabah terhadap Putrajaya, memohon pengisytiharan bahawa formula bahagian hasil 40% negeri itu masih terpakai, hanyalah publisiti untuk menarik perhatian.

“Tidak perlu ke mahkamah. Semasa PH dalam kerajaan, mereka tidak melakukannya. Sekarang mereka mahu mengheret isu ini, untuk apa, untuk menunjukkan bahawa mereka berani?” katanya.

“Apabila kami menyuarakan tuntutan kami, (bekas ketua PKR Sabah) Christina Liew berkata, oh maaf, ini panggilan parti; KL panggil, jangan. DAP panggil, bukan itu panggilan parti. (Bekas menteri kewangan) Lim Guan Eng berkata, tidak ada wang.

“Mereka ikut parti mereka, mereka tidak ikut suara Sabah,” katanya.

Shafie juga mengkritik Upko kerana menyertai PH, tetap menyalahkan PH kerana Warisan tidak dapat menuntut semula hak Sabah.

Pada Mac lalu, Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz mendedahkan formula 40% tidak lagi terpakai.

Bakal Presiden Upko, Ewon Benedick berkata, wakil rakyat akan meneruskan saman mereka di mahkamah walaupun PH mula berkuasa.

Pengisytiharan aset sia-sia

Shafie juga berkata, tiada gunanya pemimpin politik mengisytiharkan harta mereka jika tiada tindakan akan diambil terhadap mereka yang mencurigakan, berjaya memperoleh banyak kekayaan dalam tempoh yang singkat.

“Bagi calon Warisan, apa yang perlu kita isytiharkan? Apa yang penting ialah kita perlu memenangi pilihan raya. Tidak ada gunanya hanya mengisytiharkan aset kita untuk dilihat oleh orang lain.

“Ada yang mengisytiharkan harta mereka tetapi sebenarnya aset mereka lebih daripada itu. Adakah tindakan diambil?”

Shafie menegaskan bahawa beliau tidak kisah mengisytiharkan hartanya dan itu telah berbuat demikian semasa beliau menjadi ketua menteri dan Ahli Parlimen.

PKR telah mewajibkan calonnya mengisytiharkan harta manakala aktivis anti rasuah juga menggesa calon lain untuk mengikutinya.

Bagaimanapun, rakan kongsi utama PKR dalam PH, DAP, berkata mereka tidak perancangan untuk membuat calon mereka mengisytiharkan harta.

Sementara itu, Shafie berkata Warisan akan melancarkan manifesto apabila tiba masanya. Bagaimanapun, beliau berkata tidak ada gunanya mempunyai ikrar pilihan raya yang tidak ditunaikan. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *