GRS Tidak Boleh Halang Ronald Tanding Di Beluran – Hajiji

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor (tiga kanan) bersama Ketua-Ketua Kompenan parti Gabungan Rakyat Sabah (GRS) pada pelancaran manifesto GRS di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC).

KOTA KINABALU : Gabungan Rakyat Sabah (GRS) tidak boleh menghalang sesiapa pun daripada bertanding di mana-mana kawasan Parlimen di negeri itu pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) seiring dengan amalan demokrasi di negara ini.

Pengerusi GRS Datuk Seri Hajiji Noor, yang juga Ketua Menteri Sabah, berkata ini termasuk keputusan Naib Presiden Bersatu Datuk Seri Dr Ronald Kiandee untuk bertanding mempertahan kerusi Parlimen Beluran atas tiket Perikatan Nasional (PN).

“GRS tidak boleh menghalang sesiapa sahaja yang mahu bertanding pada PRU15 ini,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Manifesto PRU15 GRS di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah di sini hari ini.

GRS dan Barisan Nasional (BN) meneruskan kerjasama dalam Kerajaan Negeri Sabah pada PRU15 dengan pembahagian kerusi 13-12 namun Ronald bertindak mencalonkan dirinya mewakili PN di Parlimen Beluran yang diperuntuk kepada calon BN iaitu Benedict Asmat.

Ditanya mengenai kenyataan Pengerusi PN Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini yang dilaporkan berkata GRS tidak sepatutnya mengorbankan Parlimen Beluran ketika berunding dengan BN, Hajiji berkata itu adalah pendapat bekas Perdana Menteri berkenaan.

“Keadaan politik di Sabah berlainan dan ada keunikan… kita olahkan politik di Sabah dengan cara kita di Sabah,” katanya.

Ronald, penyandang kerusi Parlimen Beluran selama lima penggal, berdepan saingan lima penjuru menentang Benedict, Rowiena Rasid (Warisan), Hausing Samsudin (Pejuang) dan Felix Joseph Saang daripada Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu (UPKO) yang mewakili Pakatan Harapan.

GRS dianggotai Bersatu, Parti Bersatu Sabah (PBS), Parti Solidariti Tanah Airku (STAR), Parti Maju Sabah (SAPP) dan Pertubuhan Kebangsaan Sabah Bersatu (USNO) telah menjalin kerjasama dengan BN bagi mentadbir negeri itu.

Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan 19 Nov ini sebagai tarikh mengundi dengan pengundian awal pada 15 Nov. – BERNAMA

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *