Persekutuan Perlu Ambil Langkah Rangsang Ekonomi Sabah, Kata Salleh

Salleh Said Keruak berkata kerajaan persekutuan mesti memberi keutamaan untuk mempromosikan peluang pelaburan di Sabah.

KOTA KINABALU : Seorang pemimpin veteran Sabah menggesa kerajaan persekutuan mengambil inisiatif dengan langkah memulihkan ekonomi negara sambil memberi perhatian yang lebih kepada negeri itu.

Bekas ketua menteri Salleh Said Keruak, berkata inflasi dan pengangguran yang semakin meningkat amat membimbangkan.

“Sabah merekodkan insiden kemiskinan dan kadar pengangguran yang tinggi pada 2021, manakala antara yang terendah dari segi pendapatan per kapita,” katanya.

Beliau berkata, prestasi buruk negeri itu adalah hasil daripada pembangunan infrastruktur yang perlahan dan tidak seimbang, peruntukan persekutuan yang tidak mencukupi, pelaburan langsung yang tidak mencukupi atau kecil dan dasar pelaburan yang kurang kondusif selama beberapa dekad, antara sebab lain.

“Sabah kaya dengan sumber asli, terutamanya minyak dan gas dan mempunyai ladang kelapa sawit yang luas. Bagaimanapun, secara amnya, sumber Sabah telah memperkayakan orang luar dan rakyat Sabah sendiri tidak dapat menikmati dan memaksimumkan faedahnya,” katanya.

Tambahnya lagi, ‘jumlah projek pelaburan langsung yang diluluskan dalam tempoh 40 tahun lalu adalah kurang daripada RM2 bilion setahun.’

Selain itu katanya, Sabah mempunyai ruang fiskal yang kecil disebabkan peruntukan bajet pembangunan tahunan yang tidak mencukupi, yang mengehadkan kadar pembangunan infrastruktur dan potensi untuk mewujudkan peluang pekerjaan yang lebih besar.

“Peluang pelaburan di Sabah perlu digalakkan dan diutamakan oleh kerajaan persekutuan. Ini akan membantu Sabah mengurangkan ketidakseimbangan pembangunan. Sabah juga dihalang oleh infrastruktur, logistik dan ketersambungan yang lemah yang mesti ditangani segera,” tambah Salleh.

Katanya, peruntukan bajet persekutuan 2023 untuk Sabah perlu ditingkatkan dengan ketara supaya keperluan infrastruktur kritikal dapat dipenuhi, selain memerlukan pelaburan yang besar dalam pendidikan. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *