Warga Ukraine Mula Kehilangan Nyawa, Cedera

Orang ramai melihat mayat saudara mereka selepas bandar Chuguiv diserang. – FOTO AFP

Chuguiv, Ukraine: Seorang lelaki menangis di sisi mayat bapanya selepas serangan peluru berpandu di bandar Chuguiv di timur Ukraine ketika negara itu bangkit akibat pencerobohan Rusia

“Saya suruh dia pergi,” lelaki dalam lingkungan 30-an itu menangis teresak-esak, di sebelah runtuhan kereta yang berpusing.

Berdekatan mereka, seorang wanita menjerit ke langit kerana kecewa dengan serangan itu.

Kawah peluru berpandu, kira-kira empat hingga lima meter lebar, terbentuk di antara dua bangunan pangsapuri lima tingkat yang musnah.

Anggota bomba bertungkus-lumus memadamkan sisa kebakaran.

Anggota bomba memadamkan kebakaran di bangunan pangsapuri di Chuguiv. – FOTO AFP

Beberapa bangunan lain di jalan itu rosak teruk, tingkapnya pecah dan bingkai pintu tergantung dalam keadaan udara pagi yang sejuk.

Sergiy, 67, cuba menggunakan kaki meja Ikea untuk menghalang udara masuk dari tingkapnya yang pecah.

Dia mengalami lebam di beberapa tetapi berkata dia baik-baik saja.

“Saya akan tinggal di sini, anak perempuan saya di Kyiv dan ia sama di sana,” katanya kepada AFP.

Pada pendapat Sergiy, peluru berpandu itu menyasarkan lapangan terbang tentera berhampiran, berdekatan bandar Kharkiv dan hanya kira-kira 40 kilometer dari sempadan Rusia.

“Ia adalah salah satu sasaran yang disebut oleh Putin, saya tidak terkejut pun,” katanya, enggan memberikan nama keluarganya.

“Kami akan bertahan di sana.”

Kakitangan unit kecemasan memberikan bantuan kepada orang awam yang cedera. – FOTO AFP

Asap hitam tebal boleh dilihat berkepul-kepul dari arah lapangan terbang — salah satu lokasi strategik di seluruh negara yang dituju kuasa tembakan Moscow dalam serangan pembukaan.

Seorang anggota polis berkata, jumlah kematian akibat pengeboman itu masih “dinilai” tanpa memberikan butiran lanjut.

Seorang remaja, Anastasia mencengkam kucing kelabunya sambil melihat datuknya di atas kerusi roda dimuatkan ke dalam bas mini menunggu untuk bergegas ke kampung berhampiran.

“Kami tidak pernah menjangkakan ini. Kami akan pergi ke kampung, kami berharap peperangan akan menyelamatkan kami di sana,” katanya.

Anggota tentera Ukraine dan trak berkerumun di sekitar bandar itu ketika kerajaan di Kyiv menegaskan tenteranya akan melakukan semua yang mereka mampu untuk melindungi Ukraine.

Di seluruh Ukraine, orang awam dan tentera bahagian timur yang terdedah berebut untuk bertindak balas apabila salah satu tentera paling berkuasa di dunia memulakan apa yang diberi amaran oleh pihak berkuasa sebagai “pencerobohan berskala penuh”.

Kira-kira 300 kilometer ke selatan di bandar pelabuhan utama Mariupol — dekat dengan barisan hadapan tempat pemisah yang disokong Rusia — pihak berkuasa bergegas untuk memindahkan orang awam ketika pertempuran bermula.

Pegawai tempatan Alexiy Babchenko berkata, mereka mula memindahkan orang ramai keluar dari dua kawasan ke stesen kereta api terdekat — tetapi keganasan itu terlalu berat untuk bermula di lokasi lain. – AFP

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *