Pendaftaran GRS Berdepan Halangan, Kata Jeffrey

Jeffrey Kitingan merasakan adalah penting untuk mendaftarkan GRS sebelum pilihan raya akan datang supaya semua parti dapat bersatu di bawah satu panji.

KOTA KINABALU: Gabungan Rakyat Sabah (GRS), yang ketika ini mentadbir negeri, masih belum didaftarkan sebagai entiti politik kerana tidak semua pihak yang terlibat berminat dengan idea itu, kata Timbalan Pengerusinya Jeffrey Kitingan.

Kitingan, yang juga Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (STAR), berkata pihaknya sebelum ini ditugaskan untuk membuat pendaftaran itu dan telah berusaha untuk berbuat demikian sejak tahun lalu namun masih belum dapat melaksanakannya.

“Kami benar-benar bersetuju dengan idea itu dan kami sebenarnya telah melakukan bahagian kami

“Kami telah mengambil inisiatif untuk mendaftarkan gabungan itu (tetapi) kami memerlukan persetujuan parti lain – mereka mesti bersetuju” katanya kepada FMT, bercakap bagi pihak STAR.

GRS terdiri daripada Perikatan Nasional (Bersatu, PAS, STAR, SAPP dan Gerakan), Barisan Nasional (Umno, PBRS, MCA dan MIC) dan Parti Bersatu Sabah (PBS).

Kitingan bagaimanapun enggan mengulas apabila ditanya sama ada terdapat mana-mana pihak dalam gabungan itu yang tidak berminat dengan idea itu.

“Sekarang (ADUN Usukan Umno Sabah) Salleh Said Keruak telah mengemukakannya, saya minta parti (lain) memberi sokongan kerana kita sebenarnya sudah lama menunggu perkara ini.”

Salleh yang juga bendahari GRS berkata, GRS perlu didaftarkan secara rasmi demi kepentingan meletakkan gabungan politik itu di landasan yang kukuh.

Ketua Umno Sabah Bung Moktar Radin, yang juga Timbalan Pengerusi GRS, berkata perkara itu perlu dibincangkan terlebih dahulu dalam kalangan pemimpin parti komponen.

“Kita kena dengar apa kata pemimpin parti. Walaupun kami telah mendaftar (GRS), apakah objektifnya?” tanya Bung.

Katanya, jika ia memberi perkhidmatan yang baik kepada rakyat Sabah, pihaknya tiada bantahan dan akan memperhalusi perkara itu dan memutuskan hala tujunya.

Kitingan bagaimanapun merasakan adalah penting untuk mendaftarkan GRS sebelum pilihan raya akan datang.

“Maka orang akan tahu kami parti tempatan. Kita boleh bersatu di bawah satu kain rentang, menjadi lebih kuat dan kita semua boleh menggunakan logo yang sama (untuk bertanding),” katanya. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *