Warga Indonesia Mengaku Tidak Bersalah Edar Lebih 69KG Syabu

Kahar Amir mengaku tidak bersalah mengedar Syabu seberat 69 kilogram di Mahkamah Tinggi.

KOTA KINABALU: Seorang lelaki warga Indonesia berumur 40 tahun meminta dibicarakan di Mahkamah Tinggi di sini, Isnin, bagi tuduhan mengedar lebih 69 kilogram syabu.

Pengangkut Kahar Amir, yang dibawa ke hadapan Hakim Datuk Nurchaya Hj Arshad, didakwa mengedar dadah seberat 69,136.2 gram pada pukul 2.15 petang 21 Februari 2019 di laluan kaki lima di depan Amber Freight Agencies (KK) Sdn Bhd, Lorong Cyber Square 2, Penampang.

Kahar mengaku tidak bersalah selepas tuduhan di bawah Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 itu dibacakan kepadanya.

Tuduhan itu boleh dihukum di bawah Seksyen 39B (2) Akta sama yang membawa hukuman mati, atau penjara seumur hidup serta sebatan tidak kurang daripada 15 kali (jika tidak dihukum mati), jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya (DPP) Rustam Sanip yang menggantikan DPP Mohd Syakil Mohd Zulkifli memohon tarikh pengurusan kes prabicara (PTCM) ditetapkan.

Peguam Kahar, Dominic Chew memohon kertas tuduhan diberikan kepadanya.

Nurchaya menetapkan 12 Oktober untuk PTCM dan memerintah Kahar direman lanjut kerana tuduhan terhadapnya tidak mempunyai peruntukan ikat jamin. – Harian Ekspres

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik đŸ‘‰Â https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *