Sabah Lancar Sistem Permohonan Bantuan Baharu

KOTA KINABALU: Sabah melancarkan sistem baharu bagi memudahkan orang ramai menyemak status permohonan bantuan daripada kerajaan negeri.

Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Safar Untong, berkata sistem bantuan.covid19.sabah.gov.my menggantikan sistem sedia ada iaitu wecare.sabah.gov.my sejak 15 April lalu.

“Sistem baharu ini mengintegrasikan data-data di dalam sistem terdahulu.

“Sistem berkenaan juga diperluaskan bagi membolehkan permohonan dan semakan bantuan COVID-19 Sabah,” katanya melalui kenyataan media di Kota Kinabalu.

Dalam itu, Safar berkata, permohonan bantuan itu meliputi warga Sabah dari keluarga berpendapatan 40 peratus terendah (B40) yang berada di Semenanjung dan Sarawak.

Menurut beliau ia turut merangkumi pemandu teksi, bas, lori dan kereta sewa.

“Malahan petani, pekebun Kecil, nelayan, penternak, malim gunung, warga tua, anak yatim, ibu tunggal serta orang kurang upaya (OKU) turut menikmati bantuan sama yang diberikan kerajaan negeri.

“Semua rekod dan data permohonan yang dimohon melalui sistem lama sudah diintegrasikan ke dalam sistem terkini serta dihubungkan secara automatik ke sistem baharu.

“Kerajaan negeri memberi jaminan keselamatan dan integriti data pemohon yang dikemuka juga terpelihara,” katanya. – Berita Harian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *