‘Gelombang Ketiga Seperti Tsunami Jika Rakyat Ingkar Arahan’ – KPK

Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah

KUALA LUMPUR: Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah menasihatkan orang ramai untuk berada di rumah dan mematuhi perintah kawalan pergerakan.

Kegagalan berbuat demikian, kata beliau akan menyebabkan penyebaran wabak Covid-19 menjadi lebih buruk.

“Kegagalan bukan pilihan di sini. Jika tidak, kita mungkin menghadapi gelombang ketiga virus ini, yang seterusnya akan menjadi lebih besar seperti tsunami, lebih-lebih lagi, jika kita mempunyai sikap “tidak kisah”.

“Saya merayu kepada semua rakyat Malaysia, sila ambil perintah kawalan pergerakan ini secara serius. Duduk di rumah dan jangan keluar,” tulis Dr Noor Hisham di Facebook.

Menurutnya, Malaysia kini mempunyai peluang yang tipis untuk memutuskan rangkaian jangkitan Covid-19 di seluruh negara.

“Bantulah KKM dengan memainkan peranan anda, kerana setiap individu bertanggungjawab untuk mengambil segala langkah, berjaga-jaga demi keselamatan diri dan keluarga,” katanya.

Penyebaran wabak Covid-19 yang membawa maut telah meragut nyawa dua rakyat Malaysia dan menjangkiti lebih daripada 600 orang setakat semalam.

Kerajaan sedang menguatkuasakan perintah kawalan pergerakan yang mewajibkan kebanyakan perniagaan ditutup dalam usaha menghalang orang ramai berkumpul, seterusnya melambatkan penyebaran Covid-19. 

Sumber: MalaysiaKini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *