Eropah Kini Pusat Penularan Covid-19 : WHO

GENEVA: Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) berkata, Eropah kini menjadi pusat penularan Covid-19 dan memberi amaran mustahil untuk mengetahui bila pandemik itu akan memuncak.

Ketua WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus berkata benua itu kini mempunyai “lebih banyak kes dan kematian yang dilaporkan berbanding rantau lain di seluruh dunia secara keseluruhan, selain China”.

“Eropah kini menjadi pusat penularan pandemik itu,” katanya pada sidang media maya bagi mengelakkan sebarang potensi penularan virus itu dalam kalangan media.

Anggota perubatan memeriksa suhu penumpang di Rozvadov, laluan sempadan Republik Czech dengan Jerman pada Jumaat. (Gambar AP)

“Lebih banyak kes kini dilaporkan setiap hari berbanding di China.”

Covid-19 kini meragut lebih 5,000 nyawa dan 134,000 orang dijangkiti virus itu di seluruh dunia, menurut statistik AFP.

Tedros berkata, angka kematian melebihi 5,000 orang ialah “penanda tragis”.

Maria Van Kerkhove yang mengetuai unit penyakit baru WHO memberi amaran “mustahil untuk kita kata bila ini akan memuncak di seluruh dunia”.

“Kami berharap ia lebih cepat berbanding kemudian.”

Kenyataan itu dibuat ketika negara di Eropah dan rantau lain melaksanakan langkah drastik untuk mengekang penyebaran virus itu, termasuk menutup sekolah dan mengehadkan majlis awam.

Tedros berkata, walaupun langkah digelar jarak sosial dapat membantu, kerajaan perlu mengambil “pendekatan komprehensif”.

“Bukan jalani ujian saja. Bukan kesan kontak rapat saja. Bukan kuarantin saja. Bukan jarak sosial saja. Buat semuanya.”

“Anda tidak boleh melawan sesuatu virus jika anda tidak tahu di mana ia berada,” Tedros menggesa kerajaan “mencari, mengasing, menjalani ujian dan merawat setiap kes untuk memecahkan rantaian jangkitan.

“Mana-mana negara yang lihat pengalaman negara lain tangani epidemik besar dan fikir ‘ia tidak akan berlaku kepada kami’ membuat kesilapan sangat besar.”

WHO turut mengumumkan penubuhan tabung baru yang menyasarkan sumbangan daripada syarikat, pertubuhan dan individu bagi membantu melawan pandemik itu.

Tabung Respons Solidariti Covid-19, yang akan dikendalikan Yayasan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu di Amerika Syarikat dan Yayasan Dermawan Swiss, ditubuhkan pada Jumaat dengan sumbangan berjuta dolar daripada Facebook, Google dan pihak lain.

“Kami memerlukan bantuan semua,” kata Ketua Tabung PBB, Elizabeth Cousens.

“Ia belum terlambat, tidak kira di mana anda tinggal, kami memerlukan bantuan anda untuk melawan virus ini bagi semua komuniti.”

WHO pada awalnya menganggarkan usaha mengekang virus itu akan menelan belanja AS$750 juta bagi 3 bulan pertama.

Khamis lalu, Scott Pendergast, ketua kecemasan, strategi, program dan perkongsian WHO bagaimanapun berkata, keadaan berubah dan kos sebenar menjelang akhir tahun ini mungkin “sekurang-kurangnya 10 kali ganda daripada anggaran itu”. – FMT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *