Pengundi beragama Islam keluar mengundi pada sebelah petang

Foto Bernama

SANDAKAN, 11 Mei – Cuaca panas dan berpuasa antara faktor para pengundi beragama  keluar mengundi pada sebelah petang pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Sandakan.

Seorang pengundi muda, Sarina Jamal, 26, dari Flat Chi Hwa, Batu 1 1/2 di sini berkata dia sengaja untuk keluar mengundi pada sebelah petang ekoran cuaca yang panas terik.

“Saya tiba di sini tadi pukul 1 petang menaiki Grab Car, kalau tidak berpuasa saya naik bas dan berhenti di simpang luar dan berjalan kaki sahaja ke pusat mengundi (Sekolah Menengah Kebangsaan Sandakan) tetapi kerana dua faktor ini (panas dan puasa) saya keluar duit sedikit RM4.

“Selepas ini saya singgah ke Harbour Mall dan kemudian ke Bazar Ramadan di Bandar Sandakan,” katanya ketika ditemui Bernama di pusat mengundi SMK Sandakan di sini, hari ini.

Bagi Sarina yang mengundi bersama adik perempuannya, dia gembira kerana dapat melaksanakan tanggungjawab selaku rakyat Malaysia untuk memilih parti serta wakil rakyat yang prihatin kepada penduduk.

“Lagi pun ini pengalaman kali kedua saya keluar mengundi selepas Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 yang lalu,” katanya.

Dalam pada itu, di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Muhibbah, seorang pengundi wanita, Mariam Mantibelu, 47, berkata dia keluar mengundi pada sebelah petang sememangnya sudah dirancang awal bersama suami.

“Sebabnya berpuasa dan saya fikir kalau saya lewat keluar mengundi sedikit saya boleh ke Bazar Ramadan selepas mengundi, jadi tidak perlu ulang alik dari rumah,” katanya yang tinggal di Jalan Cecily Utara di sini.

— BERNAMA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *