Wawasan 2020 tersasar, ganti Wawasan 2025

Dr Mahathir dalam wawancara bersama media sempena setahun pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan

PUTRAJAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad menetapkan sasaran baharu untuk Malaysia menjadi negara maju dan contoh kepada dunia menerusi Wawasan 2025, lima tahun terlewat berbanding Wawasan 2020 yang diilhamkannya hampir 30 tahun lalu.

Sasaran baharu itu, katanya, adalah kerana Wawasan 2020 yang digariskan beliau ketika menjadi Perdana Menteri keempat pada 1981 sehingga 2003, sudah tersasar daripada objektif asal.

Tanpa menyebut sebarang nama, Dr Mahathir berkata, selepas beliau meletak jawatan Perdana Menteri pada 2003, penggantinya memastikan objektif Wawasan 2020 tidak tercapai.

“Wawasan 2025 (ketika ditanya adakah Wawasan 2020 masih berada di landasan betul dan mampu dicapai dalam tempoh setahun lagi), sebab pengganti saya memastikan kita tak boleh capai objektif (Wawasan 2020),” katanya dalam wawancara bersama media sempena setahun pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Wawasan 2020 adalah dasar pandangan jauh dikemukakan Dr Mahathir ketika membentangkan kertas kerja khas bertajuk ‘Malaysia: Langkah Ke Hadapan’ pada persidangan pertama Majlis Perdagangan Malaysia pada 1 Mei 1991.

Ia mempunyai rencana jangka panjang arah masa depan negara dan cara mencapai matlamat membangunkan Malaysia menjadi negara maju sepenuhnya menjelang 2020.

Menurut wawasan itu, Malaysia mampu menjadi negara bersatu dengan masyarakat yang yakin, ada nilai moral dan etika kukuh, hidup dalam masyarakat demokratik, liberal dan bertolak ansur, penyayang, adil dari segi pengagihan ekonomi, progresif dan makmur serta mempunyai penguasaan sepenuhnya dalam ekonomi yang bersaing, dinamik, giat dan kental.

Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri keempat pada 16 Julai 1981, menyandang jawatan itu selama 22 tahun, paling lama dalam sejarah Malaysia dan Asia Tenggara. Dikenali sebagai ‘Bapa Pemodenan’ atas kejayaan menukarkan Malaysia dari negara pertanian kepada negara perindustrian moden.

Beliau meletak jawatan Perdana Menteri pada 31 Oktober 2003, namun kembali aktif dalam politik apabila menubuhkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) untuk menandingi Barisan Nasional (BN).

Pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) Mei tahun lalu, PH yang dibarisi BERSATU, DAP, PKR dan Parti Amanah Negara (AMANAH) dengan Dr Mahathir selaku pengerusinya, merekodkan kejutan politik apabila menumbangkan BN dan pada usia 93 tahun, beliau dilantik menjadi Perdana Menteri ketujuh.

Mengenai tempoh genap setahun menjadi Perdana Menteri buat kali kedua di bawah kerajaan berlainan, Dr Mahathir berkata, beliau bersyukur kerana pada usia 94 tahun, masih boleh berfikir dengan baik serta menjawab ‘soalan nakal’ wartawan.

“Setakat saya tahu, daripada ramai pemimpin di dunia, saya tak fikir saya lebih teruk daripada (Donald) Trump (Presiden Amerika Syarikat) atau pemimpin British, Perancis dan Sepanyol. Untuk perbandingan, saya tak fikir saya teruk. Boleh kamu (wartawan) beritahu pemimpin (dunia) mana buat lebih baik daripada saya?”

Ditanya adakah beliau melihat usia 94 tahun memberi kelebihan dalam memimpin kerajaan, Dr Mahathir berkata: “Saya tak fikir ia beri kelebihan, tetapi saya ada lebih pengalaman, 22 tahun jadi Perdana Menteri adalah suatu pengalaman terbaik yang banyak mengajar saya (menjadi Perdana Menteri kali kedua).”

Beliau juga enggan memberi penilaian atau markah kepada diri sendiri berhubung prestasi kerajaan PH pimpinannya selepas setahun menumbangkan BN.

“Saya biasanya tak beri penarafan kepada diri sendiri, orang lain yang menilai (kerja) saya. Anda (wartawan) nilai saya bagaimana? Berapa (markah) daripada 10?,” tanya Perdana Menteri. – Berita Harian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *