Mohd Shafie mahu agensi kerajaan kembalikan tanah milik rakyat

KOTA MARUDU, 18 Nov – Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mahu semua agensi kerajaan negeri termasuk syarikat berkaitan kerajaan (GLC)  mengembalikan tanah seliaan mereka yang sepatutnya menjadi hak milik penduduk.

Katanya beliau sudah mengarahkan Jabatan Tanah dan Ukur untuk meneliti perkara itu dan jika wujud tanah dalam milikan agensi kerajaan seperti Sawit Kinabalu dan Safoda yang sepatutnya menjadi hak rakyat, maka tanah itu perlu dikembalikan kepada orang kampung.

“Di daerah Kunak pun begitu… sehingga orang kampung berdepan dengan masalah tanah. Sawit Kinabalu banyak duit. Apa ertinya Sawit Kinabalu banyak duit tetapi rakyat miskin,” katanya di sini hari ini.

Mohd Shafie berkata agensi kerajaan dan  GLC tidak harus menyalahgunakan kuasa dengan mengetepikan hak rakyat.

“Kalau tauke-tauke boleh diberi beribu ekar tanah, takkan 15 ekar tidak dapat diberikan kepada orang kampung untuk buat rumah,” katanya yang menegaskan kerajaan baharu Sabah tidak mahu menyusahkan rakyat sehingga ada kes mengheret penduduk ke mahkamah.

Mengenai cadangan membina pusat pemindahan banjir di sini yang merupakan antara daerah di Sabah sering dilanda banjir pada musim tengkujuh, Mohd Shafie berkata kemudahan itu perlu diwujudkan segera agar tidak mengganggu proses pembelajaran anak-anak apabila sekolah dijadikan pusat pemindahan sementara.

Katanya petempatan banjir berkenaan cuma sebagai asrama yang menyediakan tempat tidur, riadah serta ruang memasak kepada mangsa-mangsa banjir.

Mohd Shafie berkata ketika di luar musim banjir, kemudahan berkenaan boleh digunakan sebagai tempat perjumpaan dalam kalangan penduduk untuk membincangkan perkara-perkara yang berfaedah.

Menurutnya kemudahan itu bukan sahaja akan dibina di Kota Marudu tetapi juga di daerah-daerah lain yang sering dilanda banjir seperti Kota Belud dan Beaufort jika ada kawasan yang sesuai.

– BERNAMA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *