31 Orang Palauh, Pengemis Diselamatkan Dalam Operasi Bersepadu Di KK

James Ratib bersama dengan orang-orang Palauh dan pengemis yang diselamatkan.

KOTA KINABALU: Seramai 31 orang, iaitu 10 wanita, tiga lelaki dewasa dan 18 kanak-kanak berjaya diselamatkan dalam satu operasi bersepadu bagi menyelesaikan isu Palauh dan pengemis di Bandaraya Kota Kinabalu hari ini.

Mereka yang terlibat akan dihantar ke Pusat Perlindungan Sementara (PPS).

Operasi bersepadu tersebut diketuai oleh Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat, Datuk James Ratib dan disertai pegawai dan penguat kuasa dari Majlis Keselamatan Negara (MKN), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Majlis Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK), Imigresen, Jabatan Kebajikan Masyarakat dan juga beberapa agensi lain.

Menurut James, operasi menyelamat mereka di pusat bandar Kota Kinabalu itu bertujuan untuk membersihkan kawasan DBKK daripada Palauh-Palauh dan pengemis di jalanan.

“Usaha seperti ini tidak akan berhenti di sini, malah akan dipergiatkan lagi pada masa akan datang. Operasi akan diteruskan sehingga kawasan bandar Kota Kinabalu bersih daripada Palauh dan pengemis,” katanya.

Beliau juga berbincang dengan MKN tentang bagaimana supaya dapat mengukuhkan lagi operasi sebegini. Dianggarkan jumlah mereka yang terlibat mungkin mencecah sehingga 300 orang.

“Usaha seumpama itu tidak terhad kepada Kota Kinabalu sahaja, malah ia akan diperluaskan ke seluruh Sabah termasuk kawasan Lahad Datu, Tawau dan Sandakan. 

“Ianya adalah usaha memerangi serta menyelamatkan mereka dipergiat di seluruh Sabah sehingga mereka tidak lagi berada di tepi-tepi jalan,” jelasnya.

Sementara itu, mereka yang diselamatkan, akan diajar kemahiran dan sebagainya, dan kemudian pihak berkuasa akan menentukan agensi mana yang boleh menerima mereka dan di mana mereka akan ditempatkan nanti.

“Buat masa ini, kita menempatkan mereka di pusat perlindungan terlebih dahulu dan mengajar:melatih mereka.

“Kapasiti PPS untuk tujuan ini setakat ini mampu menampung anggaran bilangan Palauh dan peminta sedekah. 

“Jika ada keperluan, kami akan menambah lebih banyak ruang untuk menampung angka sebenar,” katanya.

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *