PM Beri Saya Sebulan Selesai Tuntutan MA63, Kata Fadillah

Perdana Menteri Anwar Ibrahim mengarahkan timbalannya Fadillah Yusof menyelesaikan tuntutan berkaitan Perjanjian Malaysia 1963 dalam tempoh sebulan.

KUALA LUMPUR : Timbalan Perdana Menteri Fadillah Yusof berkata beliau diamanahkan untuk menyelesaikan tunggakan tuntutan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dalam tempoh sebulan.

Fadillah yang juga menteri perladangan dan komoditi berkata, perkara itu adalah arahan diberikan kepadanya oleh Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

“Perbincangan di peringkat kerajaan negeri menjadi keutamaan saya.

“Saya juga telah meminta Armizan Mohd Ali (menteri hal ehwal Sabah dan Sarawak) berjumpa ketua menteri Sabah untuk melihat keutamaan bagi Sabah dan Sarawak yang boleh diselesaikan dalam tempoh sebulan ini, Insya-Allah,” katanya di Instagram.

Ahli Parlimen Petra Jaya itu berkata, perkara lain melibatkan hal ehwal Sabah dan Sarawak mungkin perlu dibawa ke Parlimen.

“Mana yang sudah dibincang dan boleh dimuktamadkan kita akan usaha muktamadkan dalam tempoh sebulan ini,” katanya.

Dalam hantaran di Instagram sama, Fadillah turut memaklumkan kunjungan hormatnya terhadap Premier Sarawak Abang Johari Openg di Kuching hari ini.

“Kunjungan ini bertujuan mendapat hala tuju daripada kepimpinan tertinggi kerajaan Sarawak dan GPS (Gabungan Parti Sarawak) berhubung ‘focus area’ kelima-lima menteri GPS, serta mendapatkan panduan dari segi apakah keutamaan perlu diberi tumpuan untuk Sarawak,” katanya.

Katanya, kunjungan itu juga melibatkan taklimat mengenai status kerajaan perpaduan yang ditubuhkan dan keputusan di peringkat Jemaah Menteri.

“Dari situ kita akan berbincang bagaimanakah peranan kita dari GPS di peringkat persekutuan dalam kerajaan perpaduan,” katanya.

Kunjungan itu turut disertai tiga menteri persekutuan daripada GPS termasuk Aaron Ago Dagang, Alexander Nanta Linggi dan Nancy Shukri. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *