GRS Kekal Sokong Muhyiddin Sebagai PM, Kata Hajiji

Pengerusi GRS Hajiji Noor berkata beliau telah mengadakan pertemuan bersama Muhyiddin Yassin dan menegaskan sokongan terhadap Perikatan Nasional (PN) untuk membentuk kerajaan.

KOTA KINABALU: Gabungan Rakyat Sabah (GRS) sekali lagi menegaskan sokongan terhadap Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Muhyiddin Yassin untuk menjadi perdana menteri.

Dalam kenyataan, Pengerusi GRS Hajiji Noor, berkata beliau telah mengadakan pertemuan dengan Muhyiddin, pada Ahad, selain menekankan persetujuan untuk membentuk kerajaan persekutuan bersama PN.

“GRS berpandangan adalah perlu pembentukan kerajaan persekutuan dilaksanakan pada kadar segera untuk memastikan kerajaan dapat berfungsi sepenuhnya, khususnya dalam memuktamadkan penggubalan belanjawan untuk tahun 2023.

“GRS sentiasa komited untuk membawa citra kesatuan demi kepentingan rakyat dan tanah air,” katanya.

Semalam, Muhyiddin menerima sokongan Gabungan Parti Sarawak (GPS) dan GRS bagi pembentukan untuk membentuk kerajaan, termasuk menjadi perdana menteri.

Beliau juga memberi petunjuk memperoleh sokongan daripada Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN), sambil menyatakan akan mengemukakan akuan berkanun Ahli Parlimen sebagai sokongan untuk menjadi bukti PN cukup kerusi untuk menubuhkan kerajaan.

Hari ini, Pengerusi BN Ahmad Zahid Hamidi, berkata semua Ahli Parlimen BN perlu mematuhi ketetapan diputuskan Dewan Tertinggi BN berhubung pembentukan kerajaan.

Beliau berkata, sebarang akuan berkanun ditandatangani oleh Ahli Parlimen BN sebelum ini dianggap tidak sah.

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *