Pertarungan Sengit Di Parlimen Tenom

Bendera parti di Tenom, Sabah, yang mana DAP menang secara mengejut pada 2018.

KOTA KINABALU: Tiada siapa menyangka DAP mampu menang kerusi luar bandar tetapi parti itu berjaya melakukannya di Parlimen Tenom menerusi calonnya, Noorita Sual pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

Noorita sendiri mengakui kejayaan itu sebahagian daripada usaha Peter Anthony yang menjadi pemimpin parti Warisan ketika itu.

“Tumpuan saya kebanyakannya di DUN Kemabong melibatkan penduduk kampung manakala Peter bekerja di Melalap bersama pengundinya. Saya biarkan dia melakukan kerjanya di sana kerana saya tahu dia telah berkhidmat di kawasan itu dengan baik.

“Jadi, adalah adil untuk mengatakan bahawa kami memenangi kerusi Tenom bersama-sama,” katanya kepada FMT.-ADVERTISEMENT-Ads by 

Kemabong dan Melalap adalah dua kerusi DUN di Tenom.

Bagaimanapun, selepas Warisan mengumumkan untuk memutuskan hubungan dengan Pakatan Harapan (PH) pada 2021, dan Peter menubuhkan partinya sendiri, parti Kesejahteraan Demokratik Masyarakat (KDM), awal tahun ini, Noorita berkata pasukannya juga telah melipatgandakan aktivitinya di Melalap.

“Bukannya kami mengabaikan Melalap dan hanya bergantung kepada Peter selama ini, tetapi begitulah pemahamannya ketika itu,” katanya.

Mengulas mengenai kertas pencalonan Peter yang ditolak, Noorita berkata dia tidak tahu-menahu mengenainya dan menafikan sebarang penglibatan.

Pertembungan sengit dijangka berlaku antara calon bebas Riduan Rubin dan Noorita di Tenom manakala Jamawi Jaafar daripada Barisan Nasional (BN) mengekori mereka.

Mengenai keputusan Riduan menyertai KDM, Noorita berkata beliau tidak terkejut, lebih-lebih lagi KDM adalah parti mesra GRS.

“Riduan ialah anak Rubin Balang, ketua Bersatu Tenom. Saya tahu ia akan berlaku, jadi saya tidak terkejut. Ia langsung tidak menjejaskan kempen saya,” katanya. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *