Balai Bomba Tertinggi Di Dunia Di Gunung Kinabalu

KOTA KINABALU : Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) bakal mencipta sejarah apabila membina balai bomba di Gunung Kinabalu, sekali gus menjadi balai bomba terletak di lokasi paling tinggi di dunia.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun berkata proses untuk mewujudkan balai bomba berkenaan di ketinggian lebih 3,382 meter dari paras laut di Gunting Lagadan Hut, Gunung Kinabalu sedang dalam peringkat dokumentasi.

“Kawasan berkenaan merupakan kawasan warisan dunia dan ada beberapa perkara yang perlu dilakukan sebelum pembinaan dilaksanakan. Saya difahamkan peruntukan untuk melaksanakan projek ini juga sudah ada,” katanya.

Beliau berkata kepada pemberita selepas Majlis Tamat Latihan Kursus Sijil Sains Kebombaan KB 19 Siri 1/2022 yang dirasmikan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor di sini hari ini.

Masidi berkata balai bomba itu akan menjadi pusat operasi Pasukan Mencari dan Menyelamat Gunung Kinabalu (Mosar).

“Apabila siap kelak ia akan memudahkan pasukan Mosar yang kini berpusat di Balai Bomba Ranau menjalankan operasi sekiranya berlaku sebarang kejadian tidak diingini di Gunung Kinabalu,” katanya.

Sementara itu, Hajiji dalam ucapan perasmian berkata kerajaan negeri menghargai komitmen JBPM dengan penempatan dan kesiapsiagaan Mosar di Gunung Kinabalu.

“Mosar merupakan anggota bomba yang mempunyai kepakaran yang khusus dan kompeten bagi melaksanakan tugas penyelamatan di gunung.

“Berdasarkan kepada statistik penyelamatan yang dihadiri oleh Mosar, bermula dari Januari hingga Jun lepas, sebanyak 26 kes penyelamatan telah dilaksanakan oleh pasukan ini,” katanya.

Mosar ditubuhkan pada 2015 susulan insiden gempa bumi di Gunung Kinabalu pada 5 Jun 2015. – BERNAMA

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *