Rombakan GLC Sabah Oleh Hajiji Berhasil

Ketua Menteri Sabah Hajiji Noor (tengah) berada di sebuah kampung yang dilanda banjir pada September. Beliau memberi amaran kepada agensi kerajaan untuk memastikan projek mereka memberi manfaat kepada rakyat Sabah.

KOTA KINABALU: Awal tahun lalu, Sabah mula melakukan rombakan besar-besaran ke atas lebih 200 syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan badan berkanun dalam usaha meningkatkan ekonomi negeri dan taraf hidup rakyatnya.

Ketua Menteri Hajiji Noor, yang mengetuai tanggungjawab itu, telah menepati janjinya untuk bertindak lebih tegas terhadap GLC yang kurang menyerlah dan tidak menunjukkan tanda-tanda untuk pulih.

Selepas mengambil alih jawatan ketua menteri pada 2020, Hajiji mengarahkan semakan segera perjanjian dan kontrak melibatkan semua agensi negeri dan GLC yang kurang menyerlah atau mengalami kerugian.

Beliau juga telah mengarahkan pegawai undang-undang untuk meneliti setiap perjanjian yang telah ditandatangani.

Pada Jun tahun lalu, Hajiji menyelia rombakan Jawatankuasa Pemantauan Dasar Korporat dan Tadbir Urus negeri, satu langkah penting untuk meningkatkan pengurusan, tanggungjawab fiskal dan keberkesanan operasi GLC Sabah.

Pada 26 Mei lalu, beliau memberi kata dua kepada GLC untuk membayar sekurang-kurangnya RM1 juta dividen kepada kerajaan negeri mulai tahun ini.

Hanya 10 syarikat telah membayar dividen kepada kerajaan negeri. Tahun lalu, Sabah menerima pembayaran dividen RM114 juta daripada GLC dan badan berkanun, peningkatan 12.9% berbanding tahun sebelumnya.

Beliau juga mengingatkan bahawa beliau akan menegur secara keras terhadap GLC yang gagal menyerlah atau berprestasi kurang baik.

“Bukan rahsia lagi bahawa ini penting baginya. Beliau telah berkata bahawa, GLC yang tidak menyerlah tidak seharusnya dibenarkan untuk terus beroperasi atas perbelanjaan pembayar cukai,” kata seorang sumber dalam kerajaan Sabah kepada FMT.

“Ini telah menimbulkan ketakutan di pihak pengurusan dan lembaga pengarah di seluruh GLC di Sabah. Mereka tahu dia serius dan saya tidak fikir sesiapa (dalam GLC) mahu menguji tindakan penyelesaiannya,” kata sumber yang enggan namanya disiarkan.

“Sekarang, kepercayaan sebenar mula wujud dalam kalangan penjawat awam bahawa masalah GLC di Sabah selama berdekad-dekad sebagai gajah putih dan gagal tanpa matlamat, akhirnya dapat diselesaikan,” kata sumber itu.

Dalam kebanyakan ucapannya, Hajiji berkata beliau mahu ketua GLC untuk “laksana tugas dengan baik” dan memastikan kejayaan syarikat mereka melalui langkah seperti sumber pendapatan baharu.

Dalam istilah yang tidak pasti, beliau telah memberitahu pegawai GLC bahawa beliau tidak mahu melihat sebarang urus niaga yang tidak ada kepentingan negeri.

Beliau mengingatkan mereka yang menandatangani perjanjian dan kontrak untuk memastikan mereka menjaga kepentingan negeri pada setiap masa.

“Beliau membuat kenyataan berani dengan melantik beberapa profesional berkelayakan tinggi daripada sektor swasta dan bukannya sekutu politik. Ini semua berkaitan hasil,” kata sumber itu.

Hajiji tidak mahu “pelabur negatif” – mereka yang hanya merancang untuk mendapat manfaat daripada sumber negeri daripada memberikan manfaat yang sama atau lebih kepada rakyat Sabah dan tabung negeri.

Beliau telah mengarahkan pegawai supaya elak menyalurkan semua atau sebahagian besar keuntungan keluar negeri, dan untuk memastikan projek mempunyai kesan kejatuhan kepada ekonomi negeri, termasuk mewujudkan peluang pekerjaan untuk penduduk tempatan.

Beliau juga mahu GLC dan agensi kerajaan menyedari keperluan untuk bertanggungjawab secara sosial dan berhati-hati terhadap kesan alam sekitar projek. – FMT

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *