AirAsia Akan Kenakan Caj RM100 Untuk Daftar Masuk Melalui Kaunter, Mulai 1 Mac 2022

BERMULA 1 Mac 2022, AirAsia dilaporkan akan mengenakan caj pembayaran RM100 bagi perkhidmatan daftar masuk melalui kaunter, lapor portal Rnngt. 

September 2020, AirAsia telah memperkenalkan caj pembayaran bagi perkhidmatan tersebut sebanyak RM20 untuk setiap penumpang penerbangan domestik. Bagi penerbangan antarabangsa, penumpang dikenakan caj RM30. 

Bagiamanapun, bermula 1 Mac ini, caj pembayaran untuk pendaftaran masuk melalui kaunter akan dinaikkan ke RM100 untuk penumpang penerbangan domestik dan antarabangsa. 

Walaupun begitu, AirAsia memberikan pilihan kepada pelanggan sama ada mahu menggunakan perkhidmatan tersebut dengan caj RM100 atau boleh mendaftar masuk melalui web, aplikasi AirAsia atau kiosk yang disediakan di lapangan terbang. 

Menurut AirAsia, langkah mengenakan caj di kaunter adalah untuk menggalakan pengguna memanfaatkan kaedah digital yang disediakan, selaras dengan pematuhan prosedur operasi standard Covid-19. 

Selain itu, AirAsia turut menyenaraikan beberapa kategori penumpang yang tidak akan dikenakan caj tersebut ketika melakukan pendaftaran masuk di kaunter. Antaranya penumpang yang tidak berupaya, ibu bapa dengan bayi bawah 24 bulan, penumpang muda berusia 12 hingga 16 tahun, penumpang yang terjejas akibat perubahan jadual penerbangan dan beberapa lagi kategori lain. 

Anda boleh rujuk laman rasmi AirAsia dalam mengetahui lanjut berkenaan perubahan baru ini.

Sumber: Rnggt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *