Sabah Tidak Akan Beri Warganegara Kepada PATI Yang Divaksinasi – Hajiji

Tegas Hajiji kerajaan Sabah akan sentiasa memelihara keselamatan dan kepentingan rakyat tanpa sewenang-wenangnya mengiktiraf PATI sebagai rakyat negeri itu.

KOTA KINABALU: Sabah tidak akan memberi kewarganegaraan atau kad pengenalan kepada pendatang asing tanpa izin (PATI) yang telah berdaftar sebagai penerima vaksin di negeri itu.

Tegas Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor, kerajaan negeri akan sentiasa memelihara keselamatan dan kepentingan rakyat di negeri itu tanpa sewenang-wenangnya mengiktiraf PATI sebagai rakyat Sabah.

Bagaimanapun jelas Hajiji, kerajaan negeri mempertimbangkan pemberian kewarganegaraan kepada orang asal yang masih tidak mempunyai dokumen pengenalan diri.

“Mengenai cadangan pemberian kad pengenalan atau kewarganegaraan kepada penerima vaksin melibat PATI, kerajaan negeri tidak bercadang memberi kewarganegaraan kepada penerima vaksin yang tiada dokumen diri.

“Tetapi kita (kerajaan negeri) akan mempertimbangkan pemberian status warganegara kepada orang asal yang masih tidak mempunyai dokumen pengenalan diri,” katanya pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah pada Khamis.

Beliau menjawab soalan tambahan Datuk Ewon Benedick (UPKO-Kadamaian) yang ingin tahu sama ada kerajaan negeri bercadang mahu memberi kad pengenalan atau kewarganegaraan kepada populasi di Sabah yang tidak mempunyai dokumen pengenalan diri atau PATI.

Untuk rekod, menurut data Jabatan Perangkaan Sabah pada tahun 2020, jumlah populasi di Sabah ialah 3.9 juta orang dan 1.94 juta daripadanya adalah bukan warganegara. – AWANI

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *