Orang Ramai Boleh Menggunakan ‘Sky Bridge’ Mulai 9 September

KOTA KINABALU: Sky bridge (jejantas) sepanjang 400 meter yang terletak di tengah-tengah ibu negeri, Kota Kinabalu Sabah akan dibuka kepada umum pada 9 September.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Haji Noor, telah merasmikan pembukaan sky bridge ini hari ini.

Ia menghubungkan Asia City, Pusat Komersial Api Api, Pusat Beli-Belah Center Point, Pusat Komersial Warisan Square dan Oceanus Waterfront Mall.

Projek ini merupakan sebahagian daripada Pelan Induk Pengangkutan Bandar di pusat bandaraya Kota Kinabalu oleh Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) pada tahun 2015.

Projek bernilai RM31.5 juta itu pada awalnya dibiayai oleh Unit Kerjasama Awam Swasta Jabatan Perdana Menteri atau Unit Kerja Sama Awam Swasta (UKAS) melalui perjanjian dana fasilitasi antara Kerajaan Malaysia, Bank Pembangunan Malaysia dan Sunsea Development Sdn Bhd pada 9 Feb 2017.

Pembinaan pautan pejalan kaki dan peningkatan infrastruktur sekitarnya bermula pada 1 April 2017. Dengan 90% projek selesai, kontraktor, Petrofiq Sdn Bhd, kemudiannya menghentikan kerja dengan alasan ia belum menerima pembayaran.

Namun, pada tahun 2020, proyek ini melihat cahaya baru setelah Kerajaan Negeri Gabungan Rakyat Sabah (GRS) baharu ditubuhkan dan campur tangan untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Kerajaan Negeri GRS telah meluluskan RM4.7 juta untuk menyiapkan projek jambatan langit.

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *