3 Pemburu Haram Ditahan, Rampas Bakakuk & Syabu

Tiga suspek pemburu haram dan senjata yang dirampas. – Foto PGA

KENINGAU: Tiga lelaki yang dipercayai menjalankan kegiatan pemburuan haram di Hutan Simpan Sepulut, di sini, ditahan Pasukan Gerakan Am (PGA) dalam Op Bersepadu Khazanah (OBK) semalam.

Dalam operasi 1 pagi itu, turut dirampas selaras senjata api buatan sendiri jenis ‘bakakuk’ dan tiga paket plastik berisi syabu.

Komander Briged PGA Sabah, Senior Asisten Komisioner Mohd Abduh Ismail berkata, operasi bersepadu itu dijalankan dengan kerjasama Jabatan Perhutanan Sabah, Jabatan Hidupan Liar Sabah dan Tabung Hidupan Liar Sedunia (WWF).

Katanya, semasa rondaan dijalankan di Batu 63, Hutan Simpan Sepulut, pasukan operasi terserempak dengan sebuah kenderaan pacuan empat roda dalam keadaan mencurigakan.

“Pemeriksaan lanjut membawa kepada penemuan beberapa barang salah seperti senjata api buatan sendiri, peluru dan dadah.

“Ketiga-tiga suspek berusia 19 hingga 25 tahun kemudiannya ditahan dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Keningau untuk tindakan selanjutnya,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Mohd Abduh berkata, semua barang yang dirampas seperti kereta, motosikal dan senjata api dianggarkan bernilai keseluruhan RM56,165.

Katanya, siasatan lanjut dijalankan mengikut Seksyen 8 (a) Akta Senjata 1960 dan Akta Dadah Berbahaya 1952.

“Kes juga akan diserahkan kepada pegawai penyiasat IPD Keningau dan IPD Kinabatangan untuk membantu siasatan lanjut,” katanya. – HMetro

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *