Aidiladha: Pemeriksaan Dari Rumah Ke Rumah Akan Diumum PDRM

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob

KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan mengumumkan sama ada akan membuat pemeriksaan mengejut rumah ke rumah esok sempena sambutan Aidiladha, kata Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Timbalan Perdana Menteri berkata, perkara itu akan diputuskan PDRM kerana tindakan penguatkuasaan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berada di bawah bidang kuasa pasukan keselamatan itu.

“Sekarang ini, sekatan jalan raya diperketatkan. Semalam sahaja, ramai (pengguna jalan raya) diarahkan patah balik (kerana tiada surat kebenaran).

“Polis akan lebih tegas sebab esok raya (Aidiladha). Berkenaan pemeriksaan rumah ke rumah pula akan diumumkan pihak polis,” katanya pada sidang media selepas melancarkan Program Mindef (Kementerian Pertahanan) Prihatin, di Wisma Pertahanan, di sini, hari ini.

Semalam, PDRM melaporkan sebanyak 381,952 kenderaan diperiksa di sekatan jalan raya seluruh negara.

Untuk rekod, jumlah bilangan kenderaan diarahkan berpatah balik paling tinggi dicatatkan pada 16 Julai lalu, iaitu sebanyak 4,839 sejak Pelan Pemulihan Negara (PPN) dilaksanakan.

Mengenai isu menteri melanggar SOP PKP, Ismail Sabri berkata, semua individu tidak kira latar belakang akan dikenakan kompaun jika didapati melanggar SOP berkenaan.

“Baru-baru ini ada seorang menteri dikompaun RM1,500. Polis dan agensi berkaitan ada kuasa untuk mengambil tindakan mengikut akta sedia ada,” katanya.

Mengenai isu menteri melanggar SOP PKP, Ismail Sabri berkata, semua individu tidak kira latar belakang akan dikenakan kompaun jika didapati melanggar SOP berkenaan.

“Baru-baru ini ada seorang menteri dikompaun RM1,500. Polis dan agensi berkaitan ada kuasa untuk mengambil tindakan mengikut akta sedia ada,” katanya. – BH Online

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *