Lebih 70% Pelajar Sekolah Menengah Di Sabah Ikuti PdPR Secara Dalam Talian

Foto BERNAMA

KOTA KINABALU, 1 Feb : Lebih 70 peratus peratus sekolah menengah di negeri ini  mengikuti Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) secara dalam talian hingga 27 Jan lepas, kata Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Sabah (JPNS) Datuk Dr Mistirine Radin.

Beliau berkata baki 20 peratus pelajar mengikuti PdPR secara luar talian dan lima peratus mengikuti gabungkan kedua-dua kaedah pembelajaran itu mengikut kesesuaian pembelajaran masing-masing.

“Ia dijalankan di semua 211 buah sekolah menengah…lebih 70 peratus guru (sekolah menengah) terlibat dalam PdPR (dalam talian) setiap hari mengikut jadual harian yang dijajarkan melibatkan semua guru dari kelas peralihan hingga tingkatan lima kohort bagi tahun ini.

“Manakala bagi guru tingkatan lima dan enam kohort tahun lalu (pembelajaran) dijalankan secara bersemuka dengan pelajar,” katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Katanya, bagi sekolah rendah pula 46 peratus murid mengikuti PdPR secara atas talian dan 45 peratus luar talian serta sembilan peratus menggunakan kedua-dua kaedah itu pada setiap hari, melibatkan keseluruhan 1,075 sekolah rendah negeri ini. 

Mistirine berkata 89 peratus pelajar kolej vokasional mengikut kaedah PdPR secara dalam talian, sembilan peratus luar talian dan dua peratus lagi gabungan kedua-dua kaedah PdPR tersebut, yang keseluruhan melibatkan empat kolej vokasional.

Beliau berkata bahan bercetak untuk PdPR antaranya modul pembelajaran, pembelajaran berasaskan projek, lembaran kerja, nota dan latih tubi juga turut diedarkan kepada pelajar yang terlibat dalam proses pembelajaran tersebut.

“Semua ini adalah berdasarkan hasil laporan pelaksanaan diperolehi JPNS sejak PdPR mula diperkenalkan tahun lalu untuk mengesan pelaksanaan PdPR guru-murid agar tiada yang tertinggal daripada perolehan ilmu y – BERNAMA

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *