Sabah Rancang Bina Kompleks Pelancongan Di Kinabatangan

KINABATANGAN, 2 Nov: Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah merancang untuk membina sebuah kompleks pelancongan bagi membolehkan pelancong melihat dan mengalami sendiri habitat hidupan liar dan alam sekitar di kawasan Kinabatangan, di negeri ini.

Menterinya Datuk Jafry Ariffin berkata kini terdapat pakej pelayaran bot persiapan untuk pelancong mengikuti aktiviti bagi memerhati hidupan liar dengan menelusuri Sungai Kinabatangan.

“Terdapat banyak spesies hidupan liar di darat, tetapi setakat ini pelancong hanya dapat melihatnya dari jauh (sungai).

“Oleh itu, kementerian akan menyerahkan kepada Jabatan Hidupan Liar Sabah (SWD) untuk mengenal pasti tapak yang sesuai untuk kompleks tersebut, adalah lebih baik jika di Sukau dan ini termasuk aspek daya maju cadangan itu, anggaran kos, saiz dan kemudahan pembinaannya,” katanya kepada pemberita selepas mengakhiri lawatannya ke Sukau, dekat sini hari ini.

Jafry berkata, hidupan liar di Sabah, terutama di Kinabatangan, dianggap antara spesies yang terbaik di dunia dan telah menarik ramai kedatangan pelancong asing.

Beliau percaya semua pihak termasuk kerajaan luas harus memainkan peranan dalam usaha pemuliharaan hidupan liar di Kinabatangan.

Jafry berkata kementeriannya juga berhasrat untuk mewartakan Sungai Kinabatangan sebagai kawasan habitat tempat perlindungan hidupan liar sehingga kerajaan dapat melaksanakan usaha pemuliharaan hidupan liar di Sabah dengan lebih baik.

“Hanya kawasan daratan Kinabatangan yang diwartakan sebagai tempat perlindungan hidupan liar seluas 26,000 hektar pada tahun 2005,” tambahnya.

Selain itu, Jafry berkata kementeriannya merancang untuk meningkatkan infrastruktur pelancongan di Gua Gomantong yang terletak di hutan simpan, dekat sini.

Kerajaan negeri akan membincangkan perkara itu dengan jabatan berkaitan seperti Jabatan Hidupan Liar Sabah, Jabatan Perhutanan Sabah dan Jabatan Pengairan dan Saliran Sabah, katanya.- BERNAMA

Ikuti kami di Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah: klik 👉 https://t.me/sabahpost

1062