Mujur Ada Abam Botak, Kerana Bukan Warganegara, Bapa Dihalang Tanam Jenazah Anak Di Kampung Mereka Tinggal

Sumber Foto Abam Botak

Beberapa hari yang lalu, tular di media sosial satu kisah mengenai seorang bayi yang meninggal dunia di Sandakan, Sabah namun sesi pengurusan jenazah tidak dapat dilakukan oleh kerana beberapa faktor.

Sudah puas si bapa mencari tanah dan imam untuk dikuburkan, namun tiada siapa yang sudi memberikan bantuan bagi menguruskan jenazah tersebut.

Terkesima! Tiada yang sudi memberi pertolongan

Menurut pengguna Facebook yang dikenali sebagai Abam Botak, dia terkesan apabila melihat perkara tersebut berlaku di depan matanya kerana hal seperti itu tidak sepatutnya berlaku.

Jenazah bayi tersebut dinafikan…

Dia kesal dengan tindakan penduduk kampung di sana kerana tidak menjalankan kewajipan sebagai orang Muslim hanya kerana keluarga jenazah itu tidak memiliki dokumen dan sumber kewangan yang mencukupi.

Sumber Foto Abam Botak

Pengurusan jenazah tidak dapat dilakukan di kampung mereka duduki

Bukan soal tanah dan imam sahaja, bahkan pengurusan jenazah juga tidak dapat lakukan di tempat tinggal mereka. Tergamak mereka berbuat demikian kepada jenazah bayi yang baru lahir.

Pentingkah soal kewarganegaraan?

Sebagai seorang yang beragama Islam mereka sepatutnya mengetepikan isu kewarganegaraan apabila melibatkan soal kematian kerana itu adalah tanggungjawab sebagai seorang Muslim.

Ternyata, kamu masih mempunyai nilai kemanusiaan..

Sumber Foto Abam Botak

Namun syukur! Akhirnya nasib jenazah bayi itu terbela atas ihsan penjaga di Sim Sim, Sandakan. Ternyata penjaga tersebut masih mempunyai hati nurani kerana mengizinkan jenazah berkenaan ditanam di sana.

Sumber: Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *