Bangkai Gajah Pygmy Borneo Dengan Kesan Tembakan Ditemui Dalam Sungai

BANGKAI seekor gajah Pygmy Borneo ditemui dalam sungai di Hulu Sungai Udin, Dumpas, Tawau, kelmarin. – Foto MyTawau

TAWAU: Bangkai seekor gajah Pygmy Borneo ditemui dalam sungai di Hulu Sungai Udin, Dumpas, dekat sini, kelmarin.

Bangkai gajah terbabit ditemui terendam dalam sungai oleh sekumpulan pemancing ketika memancing di kawasan berkenaan, selain bahagian leher turut diikat tali.

BANGKAI seekor gajah Pygmy Borneo ditemui dalam sungai di Hulu Sungai Udin, Dumpas, Tawau, kelmarin. – Foto MyTawau

Difahamkan, gajah terbabit turut ditemui dengan kesan tembakan di badan.

Pegawai Jabatan Hidupan Liar Tawau, Sailun Aris, ketika dihubungi mengesahkan pihaknya sudah menerima laporan mengenai penemuan bangkai berkenaan, namun belum dapat memastikan umur dan jantina gajah itu.

“Satu pasukan sudah dihantar ke lokasi itu kira-kira jam 8.30 pagi tadi untuk mengeluarkan bangkai gajah terbabit,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Hidupan Liar Sabah, Augustine Tuuga, berkata siasatan lanjut akan dijalankan berhubung penemuan bangkai gajah berkenaan, termasuk dakwaan wujud kesan tembakan pada badan haiwan itu.

Katanya, pihaknya mendapat maklumat mengenai penemuan bangkai gajah terbabit yang turut tular di media sosial sejak semalam, bagaimanapun hanya dapat melakukan pemeriksaan pagi ini.

“Kita dapat maklumat sejak semalam. Pegawai kami sudah berada di lokasi untuk tindakan lanjut dan siasatan masih dijalankan. Kita akan lakukan bedah siasat petang ini untuk tentukan punca (kematian gajah),” katanya ketika dihubungi.

Berita Harian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *