‘Ini Kes Kali Ke-9 Nelayan Vietnam Kaut Hasil Balat Di Kudat’

Sebahagian balat yang dirampas APMM Kudat daripada nelayan warga Vietnam. FOTO Ihsan APMM Fardy Bungga

KUDAT: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Kudat sekali lagi berjaya mematahkan cubaan sebuah bot nelayan asing mengaut hasil balat secara haram di perairan negara ini.

Bot nelayan dari negara Vietnam itu ditahan di kedudukan 18 Batu Nautika Timur Laut, Pulau Sibongor Laut pada jam 10 pagi, kelmarin.

Peralatan khas penggembur dasar laut untuk mengaut hasil balat. Gambar Ihsan APMM

Timbalan Pengarah Operasi APMM Kudat, Leftenan Maritim Musa Dail berkata, ketika ditahan, bot berkenaan didapati tidak mempunyai sebarang dokumen pendaftaran bot.

Katanya, empat awak-awak dan tekong yang semuanya warganegara Vietnam berusia lingkungan 29 hingga 39 tahun turut didapati tidak memiliki sebarang dokumen pengenalan diri yang sah.

“Ini adalah kes kali kesembilan membabitkan nelayan warga asing menangkap balat di perairan Kudat tahun ini.

Bot nelayan warga Vietnam yang ditahan APMM Kudat. Gambar Ihsan APMM

Katanya, Sabah yang sememangnya kaya dengan hasil balat sentiasa menjadi perhatian penggemar seluruh dunia berikutan permintaan tinggi dalam dan luar negara.

“Ini adalah salah satu faktor yang menarik nelayan asing datang mengaut hasil balat di negara secara haram.

“Sehubungan itu, orang awam terutamanya komuniti laut supaya bekerjasama dengan pihak penguatkuasa dalam membanteras kegiatan jenayah atau pelanggaran undang-undang di perairan negara ini,” katanya.

Musa berkata, orang awam juga diminta menghubungi talian MERS 999 atau Pusat Operasi Maritim Kudat di talian 088-611858, sekiranya mempunyai sebarang maklumat berhubung kejadian atau sebarang jenayah di perairan negara.

Seramai 5 nelayan Vietnam yang diberkas Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) di Kudat, Sabah, semalam

Harian Metro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *