Sabah Wujudkan Dasar Hidupan Liar

KOTA KINABALU: Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar (Kepkas) telah memulakan usaha untuk mewujudkan Dasar Hidupan Liar Sabah minggu ini melalui bengkel pengenalan yang pertama, dianjurkan bersama Jabatan Hidupan Liar Sabah dan WWF-Malaysia.

Timbalan Ketua Menteri Datuk Christina Liew berkata, bengkel itu adalah yang pertama daripada siri perundingan dan perbincangan ke arah membangunkan Dasar Hidupan Liar yang disatukan untuk negeri ini, yang akan memastikan pemuliharaan hidupan liar berkesan di Sabah.

Beliau berkata, pada masa ini terdapat banyak inisiatif dan pelan tindakan hidupan yang ada di Sabah, yang direka untuk menangani pelbagai isu hidupan liar dan alam sekitar.

“Ini telah menyebabkan beberapa siri usaha yang tidak dapat diselesaikan untuk menyelesaikan isu-isu berkaitan hidupan liar, yang mungkin terbukti tidak berkesan dalam jangka pendek dan jangka panjang,” katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.

Menyedari perkara itu, kerajaan telah memutuskan untuk membangunkan dasar hidupan liar yang lebih kukuh  merangkumi dasar hidupan liar seluruh negeri dalam usaha untuk menangani ancaman yang semakin meningkat terhadap perlindungan dan pemuliharaan hidupan liar di Sabah.

“Ancaman ini termasuk degradasi habitat, konflik hidupan liar manusia dan pemburu haram,” katanya yang juga Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar.

Christina berkata, dasar itu akan menyediakan kerangka kerjasama untuk mencari peluang baharu, menyusun semula dan menyatukan dasar pelan tindakan dan inisiatif yang relevan untuk sinergi yang lebih baik.

“Dasar ini akan membuka laluan untuk visi jangka panjang dan dasar rangka kerja untuk perlindungan serta pemuliharaan hidupan liar di negeri ini,” katanya.

Beliau berkata, adalah diharapkan dasar di seluruh negeri akan memastikan nilai sebenar hidupan liar kepada ekonomi Sabah sementara kesejahteraan sosial dapat disedari dan ditingkatkan.

Sementara itu, Ketua Pemuliharaan Sabah untuk WWF-Malaysia Dr Robecca Jumin berkata, WWF-Malaysia memberi sokongan penuh kepada Kepkas dalam membangunkan Dasar Hidupan Liar Sabah.

“Dasar menyeluruh seperti ini hanya dapat memberi manfaat kepada biodiversiti yang luas di Sabah dan membantu menjadikan pemuliharaan lebih berkesan pada masa akan datang,” katanya.