Projek Hidro Telekosang Bakal Merubah Daerah Kecil Kemabong

Jamawi menerima buku taklimat mengenai pelaksanaan projek itu.

TENOM: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kemabong Jamawi Jaafar yakin dengan terlaksananya projek mega seperti Hidro Telekosang di daerah Kecil Kemabong, ia mampu merubah landskap pembangunan daerah itu sekali gus merancakkan pertumbuhan ekonomi masyarakat setempat.

Beliau berkata projek yang bernilai RM450 juta itu akan dilaksanakan tidak lama lagi di mana selain dapat merancakkan pertumbuhan ekonomi setempat ia juga dapat meningkatkan kemudahan asas khususnya bekalan elektrik di negeri ini, khususnya di daerah kecil Kemabong.

Pelanjajaran projek hidro Telekosang Kemabong.

Di samping itu, tambah beliau, ia akan membuka peluang pekerjaan kepada penduduk setempat khususnya golongan belia di daerah ini dan Kemabong.

“Saya telah meminta kontraktor utama projek ini agar memberikan peluang kepada golongan belia khususnya dari daerah ini untuk diambil bekerja dalam syarikat mereka,” katanya ketika ditemui selepas menerima kunjungan hormat dan taklimat daripada kontraktor Powerchina.Ca di pejabat Pusat Khidmat Adun Kemabong di sini pada Selasa.

Dalam perkembangan sama, beliau turut meminta kontraktor induk yang melaksanakan projek itu agar memberikan ruang dan peluang kepada kontraktor kecil tempatan untuk sub kontraktor bagi kerja kecil.

“Saya berharap kontraktor kecil tempatan yang berdaftar di Kemabong dan Tenom diberikan keutamaan,” katanya.

Jelas beliau, kontraktor pelaksana juga akan mengadakan sesi taklimat bersama pemimpin masyarakat di daerah kecil Kemabong yang akan diadakan di Dewan Sri Antoros bagi memberikan kefahaman kepada masyarakat tentang perjalanan dan keselamatan projek itu nanti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *