RM2.3 Juta Diperuntukkan Bagi Laksana Projek Pembangunan Sumber Air Bawah Tanah Di Sabah

KOTA BELUD, 22 Jun- Kerajaan Persekutuan melalui Jabatan Mineral dan Geosains (JMG) Sabah memperuntukkan kira-kira RM2.3 juta pada tahun ini untuk melaksanakan lima projek pembangunan berkaitan sumber air bawah tanah di seluruh Sabah.

Menteri Pembangunan Luar Bandar Sabah Datuk Ewon Bendick berkata sejak 2016 sehingga kini, jabatan itu telah membina telaga tiub di enam buah kampung melibatkan kos kira-kira RM700,000.

Kampung terbabit ialah Kampung Dudar Kota Belud (2016), Kampung Sarang Kota Belud (2016), Kampung Timbang Dayang Kota Belud (2017), Kampung Tangkol Kota Marudu (2017), Kampung Pompodon Kota Marudu (2018) dan Kampung Piasau Kota Belud (2018).

Berucap pada majlis perasmian dan penyerahan telaga dan Sistem Penapisan Air Bawah Tanah Ringkas (SPATR) di Kampung Piasau, dekat sini hari ini, beliau berkata  bagi telaga dan sistem penapisan air di Kampung Piasau Kota Belud, kerajaan membelanjakan kira-kira RM60,000 untuk menampung kos kerja-kerja kajian potensi sumber air bawah tanah, membina telaga tiub dan membangunkan sistem penapisan air bawah tanah.

“Saya difahamkan bahawa, telaga dan sistem penapisan ini berupaya mengeluarkan air sebanyak 48,000 liter sehari (berdasarkan pengepaman selama 12 jam secara berterusan) yang akan memberi manfaat kepada kira-kira 3,000 penduduk Kampung Piasau,” kata Ewon yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri Kadamaian.

— BERNAMA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *